Forma-1 Sztorik

Irodalom

A 17. magyarországi Formula 1-es nagydíj előtt kiadott könyveket augusztus 13-án mutatták be a szerzők Budapesten, az Articsóka étteremben. A megújult Formula magazin mellett az érdeklődők a Michael Schumacher és a Ferrari, valamint Dávid Sándor: Forma-1 Sztorik 2002 című könyvekkel ismerkedhettek meg. (Képünkön balról: Roóz Péter és Bethlen Tamás, a Schumacher-könyv szerzői; Baráz Miklós, a kiadó Hunga Libri igazgatója és Dávid Sándor, a Hungaroring sajtófőnöke.) A könyvek különlegessége naprakészségük, hiszen bennük az idei magyar nagydíjat megelőző hockenheimi futamig vannak dokumentálva az események.

A Ferrariról és annak sztárpilótájáról, Michael Schumacherről szóló, képekkel gazdagon illusztrált könyv segítségével a kezdetektől napjainkig kísérhetjük figyelemmel a Ferrari istálló F-1-es sikereit, csodálhatunk meg egy szétszedett 2001-es versenyautót, valamint közútra tervezett "lovacskákat", de megtalálhatjuk benne a Ferrari összes eddigi Formula 1-es eredményeit is.

Dávid Sándor Forma-1 Sztorik könyve ötödik éve jelenik meg hagyományosan a magyar nagydíj előtt. Megismerhetjük a 2001-es Magyar Nagydíj óta eltelt eseményeket az ő egyéni előadásmódjában, és a kulisszák mögé is bepillanthatunk. Külön fejezetet szentelt azoknak, akik - szinte a kezdetektől - fáradhatatlanul dolgoznak a magyar Forma-1-ért, a Hungaroringért.

A könyvbemutató után a szerző nyilatkozott a Terasznak:

- Ez már a sokadik könyved a Forma-1-ről. Mennyi lesz még?

- A Forma-1-ről 8 vagy 10 könyvet írtam összesen, ebben a sorozatban ez az ötödik. Hogy mennyi lesz? Hát nem tudom meddig élek még, most éppen elég rossz passzban vagyok - szürke hályoggal fogják operálni a szememet -, de ameddig látok, addig biztos, hogy írni fogok. A kiadótól is függ, hogy meddig lehet eladni a könyvemet. Érdekes dolog - és erről nem esett szó a sajtótájékoztatón -, nem lehet azt mondani, hogy a magyar olvasó nép lenne. Már az iskolában sem tanítják meg rendesen olvasni a gyerekeket, és a gyerek, aki nehezen olvas, aki az olvasás örömét nem tudja megszerezni, átélni már az iskolában, nem fog könyvet olvasni soha az életben. Ez nagyon nagy baj. Az én könyveim nem képeskönyvek, azaz képaláírások szép képekhez; hanem én az értelemre próbálok apellálni. A betű szeretete alapvető dolog ahhoz, hogy valaki egyáltalán kinyissa a könyveimet.

- A sajtóhírekből kiderült, hogy a szállodák idén nem teltek meg, ebben annak is szerepe van, hogy gyakorlatilag eldőlt a világbajnoki cím sorsa. Nálad kevesen tudnak többet erről a műfajról. Mennyiben változott a magyarországi Forma-1 az idők során?

- Nagyon-nagyon sokat változott, de a Forma-1 önmagában is rengeteget változott. Sok szempontból az előnyére, a fejlődés azért fölfelé megy. Minden szebb, gazdagabb, jobb, mutatósabb. Ilyen értelemben nagyon sokat és a javára változott, ugyanakkor egy csomó dologban a hátrányára. Ha a mai mezőnyt nézzük - és erről a véleményem benne van a könyvemben - ezek a mai versenyek csapnivalóan rosszak. A futamok dögunalomba fulladnak, mert a rajton és a kerékcserén kívül itt sok dolog nem történik. Amikor sorra csak úgy lehet versenyt nyerni, hogy a boxban előzünk, akkor az már nem olyan nagyon érdekes verseny. Különösen annak nem, mint például nekem, aki látott olyan versenyeket, mikor 12 cm-es különbséggel dőlt el egy nagydíj végeredménye. Nem mindig volt úgy, hogy elmegy valaki, és két kört ver a harmadikra. Ilyen értelemben a hátrányára változott - vagy inkább ÍGY ALAKULT.

Irdatlanul sok pénzt sikerült a Forma-1-be ölni. Világméretű attrakcióvá nőtte ki magát, hiszen az ismétlésekkel együtt 25 milliárdnál is több ember látja a Forma-1-et egy évben. Ez olyan hihetetlen adat, amely miatt senki sem sajnál pénzt fektetni a reklámba. Van néhány csapat, amelyik meg tudja szerezni a támogatásban is ezt az extra nagyságot, mint például a Ferrari a Fiattól. A Fiat számára létkérdés volt a Ferrari. Előtte a Mercedesnek volt létkérdés a sikeres szereplés. Nem nagyon térnék ki arra, hogy miért. A Mercedesnek is egy régi dicsőséget kellett megismételnie. Annak idején világelsőként egy baleset miatt a Mercedes hosszú időre felfüggesztette a versenyzést. Mikor visszatért, újra az első helyre kellett kerülnie ahhoz, hogy azt mondhassák: a Mercedes továbbra is világelső az autógyártásban. Nagyon sok anyagi ráfordítással ez sikerült is. Most, hogy elérte, nyilván nem akar még egyszer annyi pénzt beleölni. A költségek hatványozottan emelkednek ahhoz képest, amilyen eredményt hoznak. Ez nem lineáris összefüggés, hogy ha például 100 forinttal többet teszek bele, akkor egy másodperccel gyorsabb vagyok, nem. Tízezret kell beletenni, és még mindig nem vagyok gyorsabb. Ma a nagycsapatok nagyon elszaladtak, mert nagyon sok pénzből gazdálkodhatnak. A kicsik ezt nem tudták követni, mert nem volt rá anyagi lehetőségük. A mezőny kettészakadt "Forma-1-re" és "Forma-2-re". A következő évek megmutatják, hogy mi lesz belőle. Szerintem a nagyok nem fognak hozzájutni annyi pénzhez, mert nem lesz, aki annyit fordítson erre a "játékra". Akkor ők egy kicsit visszavesznek, a többiek pedig talán többhöz hozzájutnak majd, így kiegyenlítődik a mezőny.

- Hogy látod a Hungaroring jövőjét? Többször elhangzott, hogy év közben számos nagyobb rendezvény lesz. Egy átlagos újságolvasó ezt nem tapasztalja. Mint sajtófőnök mi erről a véleményed?

- Már a pálya megépülése előtt voltak olyan hangok, hogy fölösleges, bukás. Elkészült, és siker lett. Aztán mondogatták: ha ez a pálya 5 évet kibír, ha ez a pálya 10 évet kibír... de maximum 10 évre terveztek még a legoptimistábbak is. A mostani nagydíj a 17. Egyesek 17 éve temetik a Hungaroringet, akárcsak a Forma-1-et, erre mondják, hogy szép haldoklása van. Szerződésünk 2006-ig biztos, 2010-ig valószínű. Addig a Hungaroring jövője biztosítva van. Megjegyezném, hogy a ringet az elmúlt 5-6 évben teljesen átépítették. Ez a pálya nem ugyanaz, mint amely '86-ban elkészült. Sokkal jobb, szebb, fogadóképesebb és elismertebb, világszínvonalú pálya. A jövője szerintem biztosítva van, legfeljebb nem lesz állandóan csúcsra járatva, mint az elmúlt években volt. Ez az, ami megtéveszti az embert. Az elmúlt négy, de talán öt évben a Hungaroring mindig több és több bevételt hozott, tavaly már 2,5 milliárd forintot. Ez volt a pálya csúcsteljesítménye, a lehetséges maximális teljesítőképességét kihasználta. Mindig csúcsot javítani nem lehet, és ebben az évben biztos, hogy nem lesz új csúcs.

Előre hallom azokat a hangokat, amelyek majd azt mondják, hogy ez ilyen bukás, olyan bukás... Nem bukás. Most áll be normális szintre a látogatottság, amire a szállodákkal kapcsolatban is céloztál. A szállodák tavaly nem tudták fogadni a bejelentkezőket, túlvállalták magukat, vendégeiket Győrben, Székesfehérvárott vagy Egerben helyezték el. Erre most biztosan nem kell számítani. Amennyi néző itt lesz - nem tudom mennyi, 70 ezer, 100 ezer -, az még mindig nagyon sok; és főleg: a világ felé nyújtott nyilvánosság még mindig messze meghaladja azt, amelyet bármelyik másik magyar sportesemény eddig elért.

A pályáról azért nem hallani eleget, mert a sajtó nem közli a versenyek eredményeit. Én voltam a sajtófőnöke a tavasszal lezajlott Gyorsasági Motorkerékpáros Európa Bajnokságnak, amelyet 7. alkalommal rendeztek a Hungaroringen. Igen, rossz a sajtófőnök, de a két meghirdetett sajtótájékoztatóra a 90 meghívottból 5 újságíró jött el, és nem hiszem, hogy 10 sornál többet írtak az eseményről. Ez érthetetlen. Nem a kollégákat akarom bántani, egyszerűen ilyen a magyarországi érdeklődés. A Hungaroringre embereket, magyarokat kivinni szinte lehetetlen. A pálya ma már valóban közlekedéstechnikai központ tanpályával, gokartpályával, motocrosspályával; már messze nem csak egy autóverseny-pálya. A ringen autós, motoros versenyzőiskola is van, szóval minden működik. Nap mint nap szenzációs, jó kis autós, motoros versenyeket rendeznek itt, a pályának minden napja foglalt, csak erről a magyar közönség nem hajlandó vagy nem tud tudomást szerezni.

Azért figyeljék a görkoris plakátokat!