Hévizi Ottó: Prózaibb változat

Irodalom

Hévizi Ottó Budapesten született 1959-ben. A szegedi egyetemen szerzett bölcsészdiplomát. 1989-ben egyik alapítója és szerkesztője volt a Nappali ház című folyóiratnak. Filozófiatörténész, az MTA Filozófiai Kutatóintézete Lukács Archívumának főmunkatársa, oktató a debreceni egyetem és a szombathelyi főiskola filozófia tanszékén.
 
 
Könyvei:
 
Szilénosz-gyakorlatok (esszék, Csuhai Istvánnal közösen, 1991),
Alaptalanul (tanulmányok, 1994),
Miért ne hinnéd hiába (esszék, 1997)
Ottlik-veduta (monográfia, Jakus Ildikóval közösen, 2004)
A megfontolás rítusai (tanulmányok, 2004)
 
 
Az új kötet ismertetője:
 
"A jelen könyv az utóbbi tizenhárom év alatt született, viszonylag rövid terjedelmű írásaimat tartalmazza, többnyire előadásokat. Szinte valamennyi egy nagyobb lélegzetű munkámhoz kapcsolódik - akár előkészítve, akár továbbgondolva -, a 2002-ben befejezett és rá két évre megjelent könyvemhez (A megfontolás rítusai - Tanulmány az autochton ítélkezésről). A most olvasható szövegek e terjedelmesebb munka elő- és utótanulmányainak tekinthetők, mondhatni, változatoknak egy teoretikus témára. Ez a visszatérő téma összhangzatot próbál teremteni a régi és új formáletikák szólamai között. A filozófia néhány ősrégi motívumát variálja bizonyosságról és abszolútumról, megalapozhatóságról és hitről, szemléletességről és időről. Ezeknek próbál saját szekvenciát és tonalitást adni, lehetőleg nem fülsértő módon. A cím emiatt beszél változatról. És most kicsit hosszabban arról, miért prózaibb ez a változat.
 
Kezdem azzal, amivel Kant zárja A filozófiában újabban meghonosodott előkelő hangnemről című írását: "Alapjában véve valószínűleg minden filozófia prózai.". Ezzel a meggondolt állítással Kant nem azoknak vág elébe és keresztbe (az Universalpoesie romantikusaitól kezdve Wittgensteinig, Heideggerig), akik számára a filozofálás eredeztető alapja, vagy a nyelviség legvégső formája áthajlik a költőiségbe. Hanem: azokkal szemben elutasító, akik költőien akarnák gyakorolni a filozófiát. Kant ugyanis így folytatja: "A javaslatot [a Platón-leveleket akkoriban (1795) kiadó és kommentáló Schlosserét - H.O.], mely szerint most ismét költőien kellene filozofálnunk, úgy lehetne fölfogni, mintha a kereskedőt arra szólítanák föl, hogy a jövőben ne prózában, hanem versben vezesse könyvelését." Magam igyekszem megszívlelni az iróniába bújtatott figyelmeztetést. Bárki is reméljen saját szekvenciát és tonalitást adni ősrégi motívumoknak a filozófiában, semmilyen ihletett költőiség nem mentheti fel a gondolatmenet, a kifejtés világosságáért viselt prózai felelősség alól.
 

A másik figyelmeztetés, amelynek megszívlelése ugyancsak belejátszott a címválasztásba, Derridától ered, és éppen az idézett Kant-íráshoz kapcsolódik (A filozófiában újabban meghonosodott apokaliptikus hangnemről). Ez a nem kevésbé fontos intés más oldalról figyelmeztet az ihletettség, a végsőkről szóló látomás filozófiai beszédmódjának disszo-nanciájára, pontosabban félrehangoltságára. "A mai nap fényében, napvilágában szükség-szerűen ott világlanak a Felvilágosodás fényei. Nem tudjuk megtagadni ezt az Aufklärungot, és nem is szabad megtagadnunk, törvény ez és sors, nem tagadhatjuk meg azt, ami az éberség, a világos elméjű virrasztás, a megvilágító magyarázat, a kritika és az igazság rejtélyes vágyaként lép fel parancsoló erővel, ám olyan igazság vágyaként, amely ugyanakkor magában őrzi az apokaliptikus vágyat, ezúttal mint a világosság és a reveláció vágyát, hogy demisztifikálja, vagy ha jobban tetszik így, dekonstruálja magát az apokaliptikus diskurzust, s vele mindazt, ami a látomásra, a vég közelségére, a teofániára, a parúziára, az utolsó ítéletre spekulál." Röviden: a felvilágosodás vágya, hogy elűzze a látomásosság apokaliptikáját, maga is apokaliptikus volt, és nem is lehetett más. Derrida mindezzel arra figyelmeztet, hogy a filozofálás történet és nem esemény, diskurzus és nem kinyilatkoztatás, benne múló idő munkál és nem múlhatatlan öröklét. A filozófia nem beavató igazság-látomás, nem a legvégsőket előlegező reveláció, nem üdvözítőnek szánt zárónyilatkozat vagy úti beszámoló minden dolgok végéről visszatérőben (oratio versa). Hanem időben, történetben előrehaladó beszéd (oratio prorsa) - próza, hol széles, hol alig látszó horizonttal. Próza, amelyben történetesen theoria (világ-látás) történik.

 
Arra nézve viszont, hogy a filozofálás-próza mint 'előrehaladó beszéd' miért csak időben, és miért nem időtlen célját beteljesítendő halad előre, álljon itt egy szavahihető vallomás Heideggertől: "minden filozófia kudarcot vall, ez hozzátartozik a fogalmához". (Schelling értekezése az emberi szabadság lényegéről) Ez Heidegger alighanem legprózaibb belátása. A filozófiának, már ha valóban filozófiává akar válni, kénytelen valamely Eredendőben választ találnia ama Legvégsőre, amelyre pedig csak és kizárólag kérdezni jogosult - már ha valóban filozófia akar maradni.

Ha már fatális prózai belátásoknál tartunk, idézném ezzel kapcsolatban Schopenhauert: "A filozófus mindig ama megdöbbenése révén lesz filozófus, amelytől szabadulni akarna". Mondhatni, a filozófus döbbenete csak a tengeri kígyót meglátó Laokoónéhoz fogható, aki a tengernél imádkozva addig hívja az egy-igaz isteneket, amíg igazat nem adnak neki, és el nem jönnek érte. Kevésbé előkelő és apokaliptikus hangnemben: Schopenhauer szerint a filozófia nem más, mint szabaduló-művészet. Kudarca tehát szabaduló-művészeti kudarc. Nem mintha a filozófia nem volna elég leleményes, hogy megoldja szövevényes kérdéscsomóit, amelyekbe rendre belegabalyodik. Hanem: mert nemigen tudja elkerülni, hogy újra beléjük ne gabalyodjon. Ha végigtekintek a jelen kötet írásain és visszagondolok a kérdésekre, melyek az elmúlt szűk másfél évtizedben foglalkoztattak, azt mondhatom, hogy a magam szabaduló-művészeti képességeit, már amennyire ezeket képes vagyok megítélni, a filozófia határát illető kérdések szövevénye tette próbára. Szerény képességekről lévén szó, a szövevényes kérdések listája sem hosszú. Effélék állnak rajta: mikben kényszerül rá a filozófia, hogy meghatározás helyett ábrázolást műveljen; mikben érhető tetten, ha egy filozófia alapja, platformja bensőleg erodálódik, meghasonlik, változni kezd; mit jelent az alaptalanság (talapzat-nélküliség) és a megalapozhatatlanság a filozófiában; és főleg, mit kezd a filozófia azzal, aminek legelszántabban és legalaptalanabbul remél fölébe kerekedni: az idővel."