A szingliregények sikerének titkairól |
Amit a női magazinok és a főképp az amerikai, angolszász regények elvetettek, nálunk is beért. Az alap persze az 1999-ben magyarul is megjelent Bridget Jones volt, majd nem is késett sokat a magyar változat, Rácz Zsuzsa Állítsátok meg terézanyut! című könyve, ami a mai napig a sikerlisták élén szerepel. Közel egy év telt el az első kiadás óta. Épp annyi idő, hogy megjelenhessen egy válaszregény (Sáringer Károly: Nőt akarok!), egy paródiakötet (Zoltán Diána: Terézanyu beájulna, avagy állítsátok meg a szőke nőket), valamit temérdek hasonló ún. női regény. Sáringer tollából már a Nőt akarok! folytatása is megjelent, Párnacsata címmel. Ez utóbbit bajosan nevezhetnénk szingli regénynek, ugyanis csupán |
#8220;Mindig abból indulok ki - kezdi Menyhért Anna irodalomtörténész és kritikus, a József Attila Kör elnöke - hogy az adott műfajban milyen a könyv. Minden kor úgynevezett női irodalmának is vannak szabályai. Korábban a lányregények hősnői húsz évesen férjhez mentek, és onnantól nem történt velük semmi, illetve nem lehetett megtudni, mi történik velük, mert az már nem volt olyan érdekes. Nos, ez az időszak kitolódott, most a nő harmincegynehány éves, volt néhány fájdalmas csalódása, de mindig eljön az Igazi, meglesz a férfi, akivel együtt lehet élni. A gyökeres változás a szemléletben van, ugyanis a szingli-regényben be kell következnie annak, hogy a nő a cselekmény közepette-végére magára talál. Önértékelése, önismerete kifejlődik, és ez lesz a strukturális feltétele annak, meg tudjon felelni a neki való férfinak. Az előző generáció regényeiben ez nem volt feltétel, ott a nő ilyen szinten nem foglalkozott magával, hanem szép volt és férjhez ment. A klisék azonban megmaradtak. A Bridget Jones is egyértelműen erre épül. A lánynak arra kell rádöbbennie, hogy ahhoz, hogy ő valakinek úgy kelljen, ahogy van, először magát kell elfogadni. Szép pszichológia formanyomtatványokat adnak meg e könyvek. Az irodalomkritikus felméri ezeket a sajátságokat, és attól kezdve azt nézi, hogy ezeknek mennyire felel meg az adott könyv, vagy esetleg mennyire tér el tőlük úgy, hogy közben a műfaji szabályokat is képes módosítani. Rácz Zsuzsánál számtalan mindezeknek eleget tévő elem van, gondoljunk az öcs pszichés gondjaira, a saját megfelelési komplexusokra, a magyar valóság ábrázolására. A lánynak végül meg kell békülnie a körülményeivel. A külföldi előzmények után azt azonban meg kell jegyezni, hogy az Állítsátok meg Terézanyut! még a maga műfajában sem remekmű. Mégis sikeres, az azóta megjelent hasonló könyvek pedig erre a sikerre építenek, Rácz reklámja elvitte őket a hátán. Persze a terézanyu már régóta nem pusztán könyvsiker. A nagy médiatámogatás sok mindent megoldott, de ebben természetesen szerepe volt annak is, előtte nem létezett másik ilyen jellegű - magyar - könyv." |
Hogy mennyire fontos a médiajelenlét, azt Sáringer Károly egy könyvheti interjúban is alátámasztja: #8220;Ma már valószínűleg senki nem fogja elhinni nekem, hogy már évekkel ezelőtt akartam valami ilyesmit írni. Sokkal kevesebbszer hangzott el a vád, mint vártam, hogy most Rácz Zsuzsa vállán akarok felkapaszkodni a Parnasszusra, illetve a toplisták élére. Úgy fogalmaztam meg magamban, hogy Rácz könyve kapóra jött, lélektani és írói, valamint marketing szempontból is. Nem lehet tagadni, hogy enélkül az alcím nélkül biztos, hogy a könyvem nem kelt volna el tíz nap alatt 25000 példányban. Lehet hogy lassabban, vagy egyáltalán nem is futott volna be." Így vagy úgy, de mindkét könyv beírta aranyozott betűit az olvasók, főképp a nők szívébe. Vajon miért? Nagy Attila olvasásszociológus, a Magyar Olvasási Társaság elnöke egyszerű tények és folyamatok tükrében értelmezi a női sikerkönyvek magas példányszámait. |
A tipikusan női regényeknél a kulcsszó ez a bizonyos tükörtartás lehet. Nagy Attila meg is erősít ebben. #8220;Az egyik alapfogalom egészen biztosan a magukra ismerés. A nők mást és másképp olvasnak. A férfiak olvasmánya egy erős, cövekekkel kivert mezsgye. A férfiak nem hajlandók #8220;nőies" történeteket olvasni, ez már kamaszkorban kiderül. Ami régen csíkos vagy pöttyös volt, azt elutasítják, azonosítják a nyafogással, egyszóval a férfiak akció-központúbbak. A nők olvasmányválasztéka gazdagabb. A szerelemről, párkapcsolatról szóló könyveket 12 évestől a 80 évesig szívesen olvassák. Néhány évvel ezelőtt vizsgálatokat végeztek az úgynevezett füzetes szerelmes regényekkel kapcsolatban. Ezek szinte kizárólag a majdani sikeres, gazdag, nagy betegségből kigyógyuló nőkről szólnak, az elválás utáni tragédiát remekül feldolgozó, a tragédiákat boldog házasságban feloldó történetek. Meglepő volt, hogy az egyébként szexuálisan aktív, 21 és 40 év közötti korosztály körében a legnépszerűbbek. Működik egy olyan feltevés, hogy az ezek iránti érdeklődés valamiféle pótszer lehet, de ezt még nem lehetett tudományosan bebizonyítani, mint ahogy azt sem, hogy vajon ugyanezt a réteget célozzák-e meg a #8220;bridget jones"- ok, és magyar társaik. Az bizonyos, hogy ezek valóban sikeres könyvek: nagy példányszámban elkelnek, könyvtárban is keresik őket. Ez nagy valószínűséggel a már említett pótszerjelleg mellett szól, ám van még egy kulcsfogalom, a tabutörés. Tudomásul kell vennünk, hogy a norma abban az irányban is változik, hogy ki merünk mondani olyan érzéseket, merünk arról is beszélni, amikről eddig nem. E könyvek segítségével az olvasás közben a nők megszabadulnak a tiltásoktól, magabiztosabbá válnak. A férfiak verbalitása rosszabb, a nőknek pedig segíthetnek ezek a művek akár a fogalmazásban is. Örömteli tény, hogy ezekben a regényekben nem trágárságként jelenik meg a nemiség, és bátran írnak arról, hogy a nő egyedül is boldogulhat." |
A laikus, hirtelen elemzésekre, kalkulációkra hajlamos olvasók megnyugtatására leszögezem: az olvasásszociológia mai állása szerint ez még nem jelenti azt, hogy olyan radikális eltolódásokról lenne szó, minek következtében előbb-utóbb férfiak fogják olvasni a női regényeket. Bár hogy írni írják, az nem újdonság, gondoljunk csak Sáringer Károly már emlegetett munkájára. Súlyos tévedés lenne azonban minden, nők által írt regényt a #8220;női regény" kategóriába sorolni. Ki állítaná például, hogy Szabó Magda, vagy akár Gordon Agáta a női regényírás kiemelkedő alakja lenne? Forrás: Mancs, Tűsarok |
Kapcsolódó cikkek: |