Karba tett kezek

Irodalom

Menesi Attila és Tolvaly Ernő közös könyvének - hiszen a kötet kettejük beszélgetéseiből építkezik - bemutatóján neves festőművészek és művészettörténészek gyűltek össze, hogy egy múltidéző beszélgetésben idézzék fel a "Rózsa-kör" több mint három évtizeddel ezelőttre visszanyúló történetét. A beszélgetést megnyitó Petrányi Zsolt, a Műcsarnok főigazgatója elmondta: "Kevés olyan eset van, hogy mester és tanítvány között ilyen együttműködés jöjjön létre". A könyvet ugyanis Menesi Attila képzőművész mestere, Tolvaly Ernő festőművésszel folytatott beszélgetései strukturálják. A kötet azonban nem kronologikus sorrendben közli a 2006 és 2008 közt, különböző módokon rögzített eszmecseréket, hanem az aktuális művészeti kérdések tükrében. A festőművész számos művének reprodukcióját is felvonultató kiadvány eddig kevéssé dokumentált eseményekről, gondolatokról számol be. A könyvben a művész olyan alkotásai jelennek meg, mint az Egy pohár víz vízben, vagy a Paravánok-sorozat. Menesi Attila a nyolcvanas években volt Tolvaly Ernő tanítványa, és a mester rá tett erőteljes hatása is közrejátszott a kötet - vagy ahogy Petrányi Zsolt megjegyezte: "műalkotás" - megszületésében. A Babarczy Eszter vezette könyvbemutatón leginkább az egykori Rózsa Presszó történetéről esett szó, ahol a beszélgetésen megjelent alkotók - például Károlyi Zsigmond, Halász András, Lengyel András és természetesen Tolvaly Ernő festőművészek - négy emlékezetes akciójukat tartották. A beszélgetés során a vélemények nem csak azzal kapcsolatban oszlottak meg, hogy ezek az események az akció, a performansz, vagy a happening kategóriájába sorolhatóak-e, hanem azzal kapcsolatban is, hogy hogyan történtek. Abban azonban mindenki egyetértett, hogy a presszóban tartott improvizatív akciók új utat nyitottak a magyar művészetben.