Keresztesi József: Hamisopera

Irodalom

November 15-én, csütörtökön délután 4 órakor az Írók Boltjában (Bp. VI. Andrássy út 45.) Bán Zoltán András bemutatja Keresztesi József Hamisopera című kötetét. Házigazdák: Mészáros Sándor, a Kalligram Kiadó főszerkesztője és Nagy Bernadette, az Írók Boltja vezetője.
 
 
A kötet ajánlója:
 
"Ha kötetének egyetlen jellemzőjét kellene kiemelnem, akkor az írások személyes tétjét jelölném meg. Ez a személyes tét, az írásokon átütő érintettség egyáltalán nem magától értetődő dolog. Az irodalomkritikus olyan ember, aki szeret, vagy legalábbis valaha szeretett olvasni. Azért vált hivatásos olvasóvá, hogy ezt a szenvedélyét gyakorolhassa. Idővel aztán éppen a szakmájából fakadó kötelezettségek válnak ennek a legfőbb akadályává, és a számos felkérés, a folyamatosan csúsztatott határidők közepette komoly veszélyként jelentkezik, hogy elsikkad az olvasás öröme. Nem lesz többé képes anélkül olvasni, hogy ne legyen papír és toll a keze ügyében. A szakács, amint műszak végeztével sós kiflit rágcsál a buszmegállóban." - olvashatjuk Keresztesi József Hamisopera című kötetének egyik kritikájában, amely önarcképként is értelmezhető.
 
Tegyük hozzá gyorsan, a Hamisopera írásai arról tanúskodnak, hogy a szerző-kritikus megőrizte az olvasás örömét. Még és már. Szenvedélyes, független és lelkes olvasó, aki sokat és sokfélét olvas - Ács Margittól Spiró Györgyön át Kertész Imréig vagy Varró Dánielig -, és mindig megfontolandó az elemzési ajánlat, akár egyetértünk az értékítéletével, akár kicsit másképpen gondolkodunk a könyvről. Egy biztos: Keresztesi József egy-egy kritikájának olvasása után erős késztetést érzünk, hogy fellapozzuk az elemzett könyvet. Kedvet teremt az olvasáshoz - kritikustól többet ne várjunk!
 
 
A szerző előszava:
 
Ebben a kötetben a kortárs magyar irodalomról szóló írások olvashatók. Túlnyomórészt kritikák, két kivételtől eltekintve. Az egyik a Petri-elemzés, amely eredetileg előadásszöveg volt, és az életmű utolsó szakaszáról szól - részben az annak idején még csak folyóiratközlésekben hozzáférhető költemények alapján, amelyek később az Összegyűjtött versek kötetben kaptak helyet. A másik kivételt a Borbély Szilárd-kommentárok jelentik. A Kalligram folyóirat gyakorlata, hogy a lapélen publikált versek mellé rövid jegyzetet kér egy-egy kritikustól; én az akkor még megjelenés előtt álló Halotti Pompa kötet három költeményét, a Végső Dolgok: a Pokol, a Rosarium a Végsőről és a Nagyheti szekvenciák [X.] című verseket kommentáltam. Némi üdvös következetlenség révén ez a két szöveg talán még belefér egy kritikakötetbe.
 
Mások természetesen nem fértek bele. Kimaradt minden, ami nem a kortárs magyar irodalomról szól, így a külföldi szerzőkről, illetve a nem irodalmi művekről (film, zene stb.) szóló írások. És kihagytam olyan kritikákat is, melyeknek a tárgyát fontosnak érzem ugyan, ám magával a szöveggel - az érveléssel, a gondolatmenet kifejtettségével - az újraolvasás során nem voltam elégedett.
 
Az első fejezetben a lírai, a másodikban az epikai, a harmadikban pedig értekező művekről írt kritikák kaptak helyet. A Tolnai Ottó beszélgetőkönyvéről szóló írás, tekintve, hogy a könyv Tolnai költészetéhez szorosan, nyelvét, formáját és logikáját tekintve is kapcsolódik - ismét csak némi üdvös következetlenség által -, a lírafejezetbe került. Az elbeszélő költemények bírálatai az epikai fejezetben szerepelnek ugyan, bár Térey Jánoson mint regényírón kérek számon bizonyos dolgokat, míg Szálinger Balázsnál és Varró Dánielnél a költőszerepet vizsgálom. Ennyit a hármas felosztásról.
 
Ez a könyv természetesen nem a szerző nézeteit tartalmazza, csupán a szövegeit. Ha úgy tetszik, réges-régi olvasmányélményeket. A nézeteim változnak (szándékosan került egymás mellé a Bán Zoltán Andrásról és az Angyalosi Gergelyről szóló írás, az első és az eddigi legutolsó kritikuskritikám, ahol a korábbiban elhangzó számos kifogás utóbb dicséretként jelenik meg), a szövegeket viszont igyekeztem megőrizni abban a formájukban, ahogy azok egykor napvilágot láttak. Az anyagon tehát komoly, a gondolatmenetet érintő változtatásokat nem hajtottam végre, néhány apró stilisztikai javítástól eltekintve nem toldottam hozzá semmit, húzni viszont, ha talán nem is eleget, de húztam belőle.
 
 
Tartalomjegyzék:
 
 
Hibát hibára
 
- Sicc, mocsokba, közbeszéd! (Kovács András Ferenc: Saltus Hungaricus)
- Precíz tükördara (Parti Nagy Lajos: Grafitnesz)
- Hibát hibára. Petri György kései költészete és a hiba poétikája
- Hamisopera (Tolnai Ottó: Költő disznózsírból)
- Végtelen, de nem határtalan (Bertók László: Valahol, valami)
- Egy régi költő új kötetéről (Lakatos István: Kései megperzselődés)
- Háztűznéző (Csoóri Sándor: Futás a ködben)
- Ezer új és ezer régi (Müller Péter Sziámi: Dalszövegkönyv. Összes: 1980-2005)
- Folyamatos múlt (Várady Szabolcs: A rejtett kijárat)
- Széljegyzet Borbély Szilárd verseihez
 
 
Péntek bekeríti házát
 
- A nagy szabásminta (Térey János: Paulus)
- "befejezve a művet, föllicitálva az áram'" (Szálinger Balázs: Zalai passió)
- Új időknek új dalaival (Varró Dániel: Túl a Maszat-hegyen. Muhi András és a pacák birodalma)
- A leszálló nap háza (Krasznahorkai László: Északról hegy, Délről tó, Nyugatról utak, Keletről folyó)
- Biankó regény (Márton László: Testvériség)
- Leverkühn slágert fütyöl (Kertész Imre: Felszámolás)
- Túl a maszathegyen (Závada Pál: A fényképész utókora)
- Vonalak a vaktérképen (Tóth Krisztina: Vonalkód. Tizenöt történet)
- Ismerős és vadidegen (Kukorelly Endre: TündérVölgy)
- A jéghegyről (Nádas Péter: Párhuzamos történetek)
- Péntek bekeríti házát (Marc Martin: Járt utat kétszer járj!)
- Egy újabb apa-regény (Spiró György: Fogság)
- Kispróza, nagy tétek (Podmaniczky Szilárd: Gumiharangok)
- Egy mítosz valósága (Bozsik Péter: Az attentátor)
- Hogyan gondozd szörnyeteged? (Dr. Kovács István: A vidéki fiatalok Budapesten)
 
 
Létező hely
 
- A bálványok hallgatnak (Bán Zoltán András: Az elme szabad állat)
- Műbírálat és diagnózis (Angyalosi Gergely: Romtalanítás)
- Létező hely (Ács Margit: A hely hívása)
- Jó olvasó (Esterházy Péter: A szabadság nehéz mámora)
- Önarckép munka közben (Radnóti Sándor: Műhelymunka)
- A meghívás fennáll (Vári György: "Az angyal a részletekben...")
- Lovakrul (Szigeti Csaba: Mint egy elefánt)