Kortárs költőnők antológiája

Irodalom

   
   
   Lecsukott szemeden át látom
   
   

   Az Olvasóhoz!
   
   Ez a könyv a jelenlét könyve. A női hangok jelenlétének könyve a kortárs magyar irodalom többszólamú hangjai között. Hosszú évszázadokig, évtizedekig úgy tűnhetett az olvasók számára, hogy ez a hang hiányzott, vagy csak igen halkan szólalhatott meg, folytathatott többszólamú párbeszédet a férfi írók hangjaival. Pedig a nők már évszázadok óta jelen vannak az irodalmi életben, sőt a XIX. század elejétől, a nemzeti irodalom iránti igény megszületésekor, mikor egyre szélesebbé vált mind az olvasók, mind a "hivatásos" írók köre, amikor megjelentek és elterjedtek az első magyar nyelvű folyóiratok, a nők egyre tudatosabb harcot folytattak azért, hogy a nagyközönségnek is írhassanak, és ne csak azokban a műfajokban, melyeket hagyományosan "női műfajokként" tartottak számon. Természetesen az irodalmi szerepvállalás körüli viták a nők társadalmi szerepvállalása körüli viták körébe tartoztak, és a felmerülő kérdések is hasonló kérdéseket feszegettek. Lényegében a tradicionális női lét alapvető szerepeit kérdőjelezték meg, mely ugyanúgy vonatkozott a házastársi, családanyai szerepre, mint a társadalomban önálló szerepet vállaló, dolgozó, családfenntartó vagy éppen a közéletben, a kulturális életben fellépő nők, akkoriban újdonságnak számító szerepkörére.
   Több mint kétszáz év telt el azóta, és a nők szerepe a társadalomban alapvetően megváltozott, kiteljesedett. A nők szerepvállalási lehetőségei egyre szélesednek a hétköznapokban, a közéletben és irodalmi jelenlétük is ezt tükrözi, bár nem szabad elfelejtenünk, hogy a valódi esélyegyenlőségért és a valódi egyensúlyért férfiak és nők társadalmi, közéleti és kulturális szerepei között még nagyon sok a tennivaló. De a kulturális, illetve az irodalmi életben a férfiak és nők hangja ma talán már valódi többszólamú párbeszédet folytat, közösen gazdagítják, színezik a teljes kulturális és irodalmi színteret, és talán egyre inkább eltávolodnak azoktól a múlt századi vitáktól, melyek az irodalomban is a társadalmi átalakulás vitáit tükrözték. Ebben a párbeszédben mindenkinek önálló hangja van, és nem a nemi hovatartozás határozza meg a különbségeket, vagy hasonlóságokat. Mégis úgy érzem, szegényebb lenne a gondolkozásunk, a nyelvünk, az önmagunkról és a világról alkotott képünk, ha nem vennénk figyelembe, hogy férfiak és nők egymást kiegészítve, egymásról, egymáshoz fűződő érzéseinkről, az életről, egymástól eltérően írunk, eltérően szólunk. De hol van az eltérés? Meglehet-e fogalmazni, hogy miben más a női és a férfi kifejezés? Meg kell-e fogalmazni aprólékos vizsgálattal, vagy bízzuk ezt is a pillanatnyi megérzéseinkre, hagyjuk, hogy a szövegeken át, a töredékeken, az eltérő optikán át az "egész" érjen el hozzánk? "Ne mondd soha a mondhatatlant / mondd a nehezen mondhatót" írta Nemes Nagy Ágnes, és nincs nehezebb feladat, mint formát, nyelvi alakot adni az életnek, az érzéseinknek, a világnak. Összeállításunk versei is egy darabot fogalmaznak meg a teljességből. Élő költők, élő versei, melyek párbeszédben állnak egymással éppen úgy, ahogy az olvasóval. És az olvasó fogja eldönteni a saját érzése, pillanatnyi hangulata alapján, hogy hol kapcsolódik be ebbe az örök párbeszédbe, mely férfiak és nők, az élet és a költészet, a megfogalmazható és a megfogalmazhatatlan között folyik feltartóztathatatlanul.
   Ajánlásomat díszíteni szeretném, irodalmunk kiemelkedő költőnőinek nevével, így szeretettel említem meg Petrőczy Kata Szidónia, Kaffka Margit, Reichard Piroska, Lesznai Anna, Hajnal Anna, Török Sophie, Nemes Nagy Ágnes, Károlyi Amy, Szécsi Margit, Lányi Sarolta neveit, akik nem pusztán verseikkel, írásaikkal gazdagították a magyar irodalmat, hanem irodalomszervezői, szerkesztői és műfordítói tevékenységükkel nagyban hozzájárultak az irodalmi élet modernizálásához, és a világirodalom megismertetéséhez Magyarországon.
   Antológiánk összeállítása közben nem törekedhettünk egy teljes kép kialakítására, összeállításunk szempontja mindössze annyi, hogy egymás mellett mutassuk be kortárs irodalmunk érettebb generációinak és a legfiatalabb nemzedékek verseit. Így válogatásunk elkerülhetetlenül magán viseli a szubjektív olvasói ízlés korlátjait, de reméljük, hogy az itt bemutatott versek felkeltik az olvasók érdeklődését költőnőink teljes életműve vagy éppen bontakozása felé. "Lecsukott szemeden át látom", írja Hervay Gizella "A mondat folytatása" című versében, és ezzel a bensőségességgel hívom antológiánk olvasóit azokra a költészeti tájakra, ahol a nyelvi forma a női világérzékelés finomságát, érzékeny rezdüléseit tükrözi a szerelemről, a vonzalomról, a szenvedélyről, a kiábrándulásról, a magányról, az emberi érzésvilág szivárványszín gazdagságáról, kívánva kellemes, örömteli barangolást kortárs irodalmunk e gyönyörű női hangjai között!
   
   Gurmai Zita
   Nők a Valódi Esélyegyenlőségért Alapítvány elnöke
   

   
   TARTALOMJEGYZÉK

   

    Szabó Magda
    Sohasem
    Érik-e már a pillanat
   
   "Szívemre bújva nem kellene félned"
   
   Jókai Anna
    Szerelemben
    Ima teliholdkor
   Kinde Annamária
    Babilon árnya
    Sághi Anna verse
   Tóth Erzsébet
    Japánbirs
    Egy ilyen nyári szív
   Iancu Laura
    Mi marad végül
    Pont. Te.
   Nádasdi Éva
    Fényeim
    Ha szólsz hozzám
   Dévai Nagy Kamilla
    Nagyon
    Kép a faladon
   
   "Talán már nem is Te fájsz"
   
   Makay Ida
    Visszahívhatatlan
    Igazabb nála
   Takács Zsuzsa
    Egy szóra
   Egy gyönyörű kéjnő járkál az utcán
   Beney Zsuzsa
    Eurydike
    Gyász
   Egyed Emese
    Három lélegzet
    Vita Nuova
   Rakovszky Zsuzsa
    Nárcisztikus szonett
    Zörögve és kattogva
   
   "Némulás hártyáját áttéped"
   
   Gergely Ágnes
    Rapszódia éjfélkor
    Transzcendens etűd
   Székely Magda
    Eső
    Hőfok
   Ladik Katalin
    Balkán Expressz
    Ez az évszak: szekrény
   Mesterházi Mónika
   
    Holdvers
    Napló
   Éltes Enikő
    Álompróba
    Szibéria
   
   "Hozzád ki mernék lépni önmagamból"
   
   Falcsik Mari
    Keresetlenül
    Mi lesz a szexszel?
   Nagy Gabriella
    Veszedelmes viszonyok I.
    Angyalkadal
   Gál Éva Emese
    Csöndkastély
    Szavak között
   Revicky Krisztina
    Örök mécsesek
    Rémálmok
   

   "Hol vagytok ó, ti drága szerelmes férfiak"
   
   Balla Zsófia
    A rózsa
    A szép fegyverkovácsné elköszön a régi fiúktól
   Tóth Krisztina
    Óda az ötvenes férfiakhoz
    Léghajó
   Adonyi Nagy Mária
    Lassan, evezve tükrökön
    Rekviem
   Szakács Eszter
    Másik hely, másik idő
    Bárhogy írom meg
   Rapai Ágnes
    Háttérzene: Ray Charles
    Elutaztál
   László Noémi
    Levélke
    Gyújtogatás
   
   "Meztelen szavakkal az ágyban"
   
   Gergely Edit
    Sok a beszéd
    Ludmilla levele a rókához
   Szabó T. Anna
    Azt mondjuk tűz
    A mai nap
   Imre Flóra
    Levél a hitveshez
    Jó itt nekünk
   Szécsi Magda
    Szívednek feszülve
    Szeretkezéseink álomképe
   Szlukovényi Katalin
    Tűzszünet
    Apály
   Bánáti Zsuzsanna
    Itt-ott, ez-az, ő-én
    Akasztófajáték
   
   "Magamon nincs mit vesztenem"
   
   Mezey Katalin
    Régi szerelmeim
    Két reneszánsz vers
   Kiss Anna
    Alapozatlan, óriási vászon
    Plakát elszíneződve
   Füzesi Magda
    Téli éjszakán
    Portugál szonett
   Karafiáth Orsolya
    Futballada
    Common people
   Zelei Zita
    Szerelem szárnyán
    Menekülés

   
   A kötet szerzői - rövid életrajzok
   
   Kapcsolódó:
   NŐIRODALOM
   Magyar költőnők Róma szívében (Interjú a Pálmai Nórával, a szerkesztővel)