Ma indul a KirályFilmklub

Irodalom

A Nyitott Műhelyben (1123, Budapest Ráth György u. 4.) ma kezdődik Király Levente költő filmklubja, elsőként a John Malkovich menet című filmet láthatják az érdeklődők. A Nyitott Műhely filmklub-sorozata néhány éve indult, ismert írókat, költőket, kritikusokat, publicistákat kérnek fel kedvenc filmjeik bemutatására. A vetítéseket minden esetben (olykor parázs) vita követi, melyben a házigazda meghívott egy vendég segítségét is igénybe veheti. Az előző sorozat házigazdája Falcsik Mari költő volt, aki most Király Levente első vendége lesz. A kilenc moziból álló sorozat mottója: ?Naltatahtídrofazssiv?.

Kedvcsinálóként a szubjektív ajánlókat közöljük:

John Malkovich menet (Spike Jonze), február 6.

John Malkovich bőrében ? ez lehetne az amerikai rendező filmjének pontos címe, melynek első megtekintésekor leesett az állam, és azóta is csak keresgélem. Minden részletében tökéletes film, tökéletes színészekkel, akik közül az egyik kakukktojás-meglepetés!

Idétlen időkig (Ramis), feb. 20.

A sorozat legvidámabb darabja, mely első pillantásra egy remek ötletre épülő, elsőosztályú közönségfilmnek tűnik, ám a végére rádöbbenünk: ha a film által felvetett dilemmát nekünk kéne megoldanunk, akkor mit tennénk? Mindez az amúgy mindig kitűnő Bill Murray tökéletes főszereplésével. Egyedül a magyar címmel vagyunk elégedetlenek.

Galaxis útikalauz stopposoknak (Jennings), márc. 6

Már az is tökéletes ajánló lenne, hogy nem rontották el a regényt. Sőt! Kreatívan, szabadon felhasználták, a lényeget és a mondanivalót megtartva ? nem konzerválva! A DVD-kiadás pedig végre értelmet lehelt ebbe a médiumba is, ugyanis rajta találhatók a legjobb kihagyott jelenetek. Ne ess pánikba, no és persze a legvégső kérdésre is megvan a válasz.

Visszafordíthatatlan (Gaspar Noé), márc. 20

Kétségkívül a legdurvább, legkegyetlenebb film, amit valaha láttam. Nem horror, nem thriller, hanem egy, jeleneteiben visszafelé játszódó néhány éves francia mestermű a kegyetlenségről, erőszakról, a nyers szexualitásról. Kéthetes töprengés a következő filmig garantált!

Derszu Uzala (Kuroszava), ápr. 3.

A filmtörténet talán legnagyobb drámája a barátságról. A japán feketeöves nagymester szovjet (!) és színes, három órás mozija egy orosz kalandregényből és orosz állami pénzből készült ? íme az egykorvolt birodalom egyik értelmes vállalkozása. Még Oscar-díj is lett belőle.

Andrej Rubljov (Tarkovszkij), máj. 1

A három órás filmből legföljebb egy jelenetet lenne érdemes kivágni, az összes többi kocka a filmtörténet csodája. Az Iván gyermekkora után a még mindig fiatal orosz zseni megcsinálja az etalon történelmi mozit, szinte már dokumentumfilmes hitelességgel, líraisággal, zeneiséggel, utánozhatatlan, és azóta is rendre utánzott vizualitással.

A nap vége (Bergman), máj. 15.

A film egy mondatban: sohasem késő. Egy öreg és rigolyás orvosprofesszor díszdoktori avatására indul autóval ? Bergman filmje talán az egyik első lélektani roadmovie, elképesztően precíz, thrillerszerű álomjelenetekkel, mindez természetesen a svéd mester tűpontos lélektani cincálásával ? az ösztönös arányérzék ráadásul itt még egy kis lírával, melankóliával van átitatva.

Az élet értelme (Terry Gilliam), máj. 29.

A humor legmagasabb szintű művelőinek, a Monty Python-csoport tagjainak kevésbé ismert filmje. A Gyalog-galopp a kelta-angol Szent Grál-legendát parodizálja, a Brian élete elképesztő evangélium-átirat, melyekből órákig idézhetjük fel a jeleneteket, fuldokolva a röhögéstől. Az élet értelme hasonlóképp vicces, ám a humorba pont keveredik annyi keserédes íz is, mely a világról talán egyedülálló látleletet ad.

Bálnalovas (Caro), jún. 12

Azért utolsó ez az új-zélandi film, mert mindenképp azt sugallja: van remény. Könnyedén elmesélt, ám mégis gyönyörű történet egy kislányról, aki? de kár bármit is írni róla, csak a maga teljességében értelmezhető igazán ? mint egyébként minden más is. Zsebkendőt hozzanak, szem nem marad szárazon. Mindez az egykori Dead Can Dance énekesnőjének, Lisa Gerrardnak zenéjére.

Belépődíj: 600 Ft.