Megperzseltek

Irodalom

Hermann Péter, a Poligráf Kiadó igazgatója, amikor kezébe véve felmutatta a soványka kötetet, azt gondolhattuk, hogy az mindössze néhány novellácskát tartalmaz.
Aztán amikor részletek hangzottak el a könyvből, majd megszólalt maga az írónő (fotó - Irit Amiel) is, rögtön kiderült: sokkal többről van szó.

Amióta Kertész Imre megkapta a Sorstalanságért az irodalmi Nobel-díjat, más megvilágításba került a magyar olvasók körében a holocaust irodalom.
Sokan egyszerű sorstörténetként fogták fel a zsidó írók elbeszéléseit, mások pedig egy kisebbség tragikus vallomásának, amolyan körbe forgó vádaskodásnak könyvelték el a regényként vagy színdarabként megjelenő írásokat.
Mostanság divatba jött a téma, és akár más könyvek elemzése kapcsán, akár különböző társas összejöveteleken egészen más az artikulációja a holocaust témának. Ezért is jól időzített a Poligráf Kiadó a Megperzseltek megjelenésével.

Irit Amiel, a Lengyelországból Izraelbe került, nagymamakorú hölgy rögtön bevallja: tíz évvel ezelőtt kisunokája kérte meg, hogy meséljen az ősök tragikus életéről.
A kisgyerek egyre jobban faggatta nagymamáját, egyre több dolgot nem értett, és kíváncsisága kiapadhatatlannak bizonyult.
Ekkor határozta el Irit Amiel, hogy elérkezett az idő, s lengyelül, héberül papírra veti mindazt, amit több évtizeden át magába fojtott.
Buzgárként törtek fel benne az indulatok. Nem kímélte önmagát sem. Saját magában már régen begyógyultnak hitt sebeket szakított fel - de már nem volt visszaút: őszintén kellett mindent kiírnia önmagából.
Többek között szembesülnie kellett olyan tényekkel, hogy a fiatalabb családtag ma már nem akar tudomást venni arról, hogy netán nagyapja gyilkosának leszármazottjához megy férjhez.
Irit Amiel kezdeti írói bizonytalanságain hamar túljutott: megvan benne az a szintetizáló képesség, amely által kötete szereplőit egyre nagyobb kíváncsisággal követjük nyomon.