Nehéz évre számítanak a könyvkereskedők

Irodalom

 

(MTI) - Zentai Péter László, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének igazgatója kiemelte: 1996, vagyis az első könyvforgalmi statisztika elkészítése óta 2009-ben fordult elő először, hogy a könyvvásárlásra fordított összeg csökkent Magyarországon. A könyvpiacot azonban nem érhette váratlanul a csökkenés, hiszen az elmúlt két év 1-1,5 százalékos növekedése "csak udvariasságból volt stagnálásnak nevezhető" a 7-8 százalékos inflációhoz képest. Az igazgató ismét elmondta, hogy drámai változás a szakkönyvek, tudományos művek, lexikonok, szótárak ágazatában következett be: az elmúlt öt évben kétezer címmel kevesebb jelent meg  és négymilliárd forinttal csökkent a forgalom ebben a szegmensben.

 
 
Walitschek Csilla, a Libri Könyvkereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója szerint cégük mintegy 5 százalékos visszaesést szenvedett el tavaly, a rossz eredmények racionalizálásra kényszerítették őket, több boltot bezártak, leépítettek. Az idei évről optimistán nyilatkozott, mint mondta: április 23-ig több mint 5 százalékos növekedés volt tapasztalható. Az ügyvezető igazgató beszédében arra is kereste a választ, hogy mennyiben okolhatók a leárazott könyvek a visszaesésért. Szerinte a diszkontárak kialakulása világtrend, amiért a gazdasági válság a felelős. "A vásárlókban nagyon megerősödött a kedvezménytudatosság. Magunk alatt vágjuk vajon fát?" - tette fel a kérdést, majd elmondta: ezt elkerülendő a Libri folyamatosan ellenőrzi az akciók sikerességét.
   
Az igazgatónő leszögezte: csak a fikciós könyvek forgalma növekedett az elmúlt évben. Szerinte jól tükrözi a közízlést a Libri 2009-es sikerlistája, amelyen az első Csernus Imrétől A férfi, a második Stephenie Meyer Újholdja, a harmadik Paulo Coelho A győztes egyedül van című kötete lett. Walistschek Csilla a szakkönyvekről szólva elmondta: alapvetően a magas árak, az e-tartalmak terjedése, a szegmens definíciós nehézségei és az ízlésbeli változások okozzák az ágazat hanyatlását.
   
Kolosi Tamás a Líra és Lant tulajdonosa úgy vélekedett: azért került súlyos helyzetbe a könyves iparág, mert a gazdasági krízis egybeesett a könyvszakmai válsággal. Mint mondta, a cég statisztikái szerint 2009-ben a kiskereskedelmi forgalom nem csökkent, viszont radikálisan visszaesett a hipermarketek forgalma. Kolosi Tamás szerint a könyvpiac strukturális problémája, hogy a tankönyvpiac "kiszakadt a hagyományos kereskedelemből". Úgy vélekedett: a kereskedelmi eredményeket rontja, hogy a könyvesbolti forgalom áttevődött a bevásárlóközpontokba, ahol a boltok üzemeltetése nagyobb költséggel jár.
 
Kolosi megerősítette: a könyvpiac továbbra is túltermelési válsággal küzd, a készletek felhalmozódása is az árleszállítások gyakoriságát növeli. Mint mondta, a Líra és Lant számára az év első kilenc hónapja általában veszteséges, és csak a tankönyvszezonban és a karácsonyi vásár alatt fordul nyereségessé. A Líra Könyv Zrt. elnök-vezérigazgatója 2010-ben további veszteségekre, számít: jelenleg tíz százalékos mínuszban van a Líra és Lant.
 
Matyi Dezső, az Alexandra-birodalom tulajdonosa megkérdőjelezte az MKKE adatainak hitelességét, szerinte sokkal jelentősebb visszaesést szenvedett el az ágazat. Az Alexandra 8,5 százalékos forgalomcsökkenéssel zárta 2009-et, és az idei év első négy hónapja további tíz százalék visszaesést mutat.
   
Matyi Dezső elmondta: a közszféra 13. havi fizetésének eltörlése érzékenyen érintette az ágazatot, hiszen épp a karácsonyi könyvvásárra nem maradt pénzük az embereknek.
   
A cégtulajdonos szerint a leárazás az egyetlen eszköz jelenleg a kereskedők kezében, hogy csökkentsék a felhalmozódott készleteket, ám szerinte ezzel a teljes árú könyvek piacát veszik el. A cégvezető óvatosságra és racionális gondolkozásra bíztatta a jelenlevőket, mondván, ha ez a tendencia folytatódik, nem lesz értelme papíralapú könyvet kiadni.
   
Starcz Ákos, a Bookline.hu NyRt. vezérigazgatója szerint 2010-ben is nehéz évet zár majd a könyvszakma. A tavaly pozitívan záró Bookline esetében az idén "szolidan javuló" eredményekre számít, például azáltal, hogy terveik szerint 560 ezerről 600 ezerre növelik regisztrált felhasználóik számát.
   
Starcz szerint a sikerkönyvek húzhatják ki a nehéz helyzetből a könyvkereskedőket - példaként az új Dan Brown-könyvet, valamint Stephenie Meyer vámpíros regényeit említette, amelyek a tavalyi év slágerlistáit vezették. "Azt gondolom, mi, kereskedők csak akkor tudunk sikeres évet zárni, ha a kiadók ellátnak minket olyan könyvekkel, amelyeket sikerre tudunk vinni. Ha a kínálati oldalt visszafogják, egészen biztosan rossz évet fogunk zárni" - tette hozzá.
   
Zentai Péter László záróbeszédében a konferencia folytatását ígérte. Megjegyezte: az adatok ismeretében már úgy érzi, "optimistábban nézett a jövőbe, mint kellett volna". Ugyanakkor bejelentette, mintegy száz címmel több könyv megjelenését jelezték a kiadók az Ünnepi Könyvhétre, mint tavaly.