A nézőtérrel szemben: Kárpáti Péter

Irodalom

Május 9-én a Sirály színházteremben (Budapest, VI., Király utca 50.) az utóbbi másfél évtized egyik legsikeresebb drámaírójával beszélget Györe Gabriella.
 
Novák Eszter, a kilencvenes évek elején induló új rendező-generáció tagja számos izgalmas előadást rendezett Kárpáti Péter darabjaiból: a Világvevőt és a Tótferit a Bárkán, a Nick Cartert és A negyedik kapu-t Tatabányán, a Rumcájsz, a rablót a Honvéd Kamaraszínházban, a legutóbbi Kárpáti-bemutatót, az Első éjszaka avagy utolsó-t 2005-ben az Örkény Színházban.
 
De a Katona Kamrában 1993-ban Zsámbéki Gábor által rendezett Akárki, mely angolul Everywoman címen jelent meg, vagy a többek között Simon Balázs és Zoltán Gábor által rendezett Országalma bizonyítja, hogy más rendezők számára is izgalmas kihívást jelentenek a darabjai. A Díszelőadást Simon Balázs rendezte a Bárka Színházban 1997-ben.
 
Kárpáti Péter 1961. április 5-én született, 1979-től a Színház- és Filmművészeti Főiskola dramaturg szakán tanult: drámaíró, színházi dramaturg, a Színház- és Filmművészeti Egyetem óraadó tanára. Első drámakötetét, a Világvevőt 1999-ben, másodikat, A kivándorló zsebkönyvét szintén a Jelenkor adta ki 2004-ben.
 
"Fantasztikusan ért a színpadi helyzetekhez" - mondja róla pályatársa, Forgách András. Hogy a mítoszteremtés, a meseszövés iránti érdeklődése megjelenik-e készülő darabjában, hogyan látja a kortárs drámaírás helyzetét, miért drámaíróként határozza meg magát, s szeretné-e, ha miként a Díszelőadás főhőse fertőzi meg a kísérleti nyulakat, hogy az ebvészméreg terjedését propagálja , darabjai is, bárha hígítatlan formában fertőztetnék meg a hazai és a nemzetközi színházi színtér játéktereit: ezek a kérdések is felmerülnek majd a beszélgetésben, "A nézőtérrel szemben" sorozat legújabb estjén a Sirály színháztermében. (Az estet a Szépírók társasága és a József Attila Kör támogatja.)
 
Piszkos Fred nem lép közbe sajnos
 

Rejtő Jenő: A detektív, a cowboy és a légió című kisregénye, valamint egyéb Rejtő-szövegek felhasználásával Kárpáti írt színdarabot Az öldöklő tejcsarnok avagy Piszkos Fred nem lép közbe sajnos címmel, a Tatabányai Jászai Mari Színház játssza (2007. február 23-án mutatták be). Hátborzongatóan mulatságos játék - szerelemről és képzeletről, képtelen vágyainkról és a beteljesülésről. Részlet a rejtői világot és humort tökéletesen adaptáló szövegből: "Jegyezze meg, fiacskám, hogy ölni mindennel lehet, kivéve a pisztolyt és a kést, amikért ma már semmit nem fizetnek a könyvkiadók. Én például a harmadik fejezetben megöltem az ausztráliai Lady Poczkot a rejtélyes sörnyitó segélyével, amely az embert egyetlen másodperc alatt vegyi képletére bontja. Ha jól emlékszem, ebből a csinos hölgyből nem maradt más, mint egy kevés koffein és hidrogén, amivel szőkítette a haját. De öltek már körömráspollyal, kiskanállal, keresztrejtvénnyel - azonban iparkodjon, kedves bérgyilkos úr, szállja meg az ihlet, mert mindjárt itt lesz a Scotland Yard, és valahová el kell még rejtse a hullámat is..."

 
"A színpadi történést a nézőtér közös emlékezetével szövi össze"
 
A Világvevő (drámák) című kötetének ismertetője:
A kötet az 1961-ben született szerző sikerrel játszott darabjait, a Fogolyszöktetést, a Halhatatlan háborút, a Világvevőt, az Akárkit, az Országalmát tartalmazza. A kimetszett életrészletet mindegyik darabban egy olyan álomszövedéken keresztül látjuk, amelyet az emberiség vagy a magyarság közös emlékezetének valamely nagy elbeszélése alkot. Kárpátinak így sikerül új életre keltenie azt a dramaturgiát, amely az egyszeri, eleven színpadi történést a nézőtér közös emlékezetével szövi össze.
 
"A mesélés mint forma ma már nem létezik"
 

A kivándorló zsebkönyve (egy díszelőadás és öt színdarab) c. kötet ismertetője: Tíz éve mindig ugyanabból a történetből indulok ki, majd teljesen máshová érkezem. Van egy gyönyörű könyv, Tonelli Sándor állította össze útijegyzeteiből. 1907-ben álruhában felszállt az Ultonia nevű kivándorlóhajóra, amely Amerikába szállított sok ezer kelet-európait. Van ennek a könyvnek egy Éjszaka című fejezete. Képzeld el a fedélközt, hatalmas terem, háromemeletes vaságyak, tökéletesen sötét van, és az emberek mesélnek (hiszen a mesélés valaha a katonaságtól a börtönig az élet elengedhetetlen része volt), legendákat, ponyvatörténeteket, a saját életüket és a történelmet valami zagyva monológban vagy tündérmesében. Maguk a konkrét történetek a Tonelli-könyvben nem szerepelnek, ezeket rakosgatom hozzá én. Volt ott magyar, bosnyák, szerb, oláh, zsidó satöbbi, paraszt és őrült professzor, és a mesélők hangja és meséi összekeverednek teljesen személytelenül, hiszen a vaksötétben nem tudod, ki beszél. E láthatatlan figurák mégis nagyon közeliek, hiszen az embert a hangja sokkal bensőségesebben jellemzi, mint a külseje. Csak hallgatod őket, és kinézel a kis, kerek ablakon, ott van a fejednél a víz. Ezt a képet némi pátosszal a Noé bárkájaként lehet értelmezni. Ezek az emberek az állatok helyett a maguk kis történeteit viszik, és vele sok fura tapasztalatot, félelmet, nyomort, a kultúrát, amivel majd eltűnnek ott a nagy semmiben, az Újvilágban. Magát a mesehajót egyelőre nem írtam meg, és lehet, hogy soha nem is fogom, de néhány történetet már lejegyeztem az éjszakai mesék közül. Színházzá alakítottam át, mert a mesélés mint forma ma már nem létezik. Egyedül a színház maradt számunkra, ahol élő ember egy másikhoz beszél.