Verslexikon sajgószívűeknek

Irodalom

Hogyan kerül egymás mellé "Bolondistók", a Xanax, a gyerekférfiak, és egy kölcsönlakás? Okokkal, miértekkel nem annyira, mint inkább okozatokkal találkozhatunk Kiss Judit Ágnes legújabb kötetében, amely hol humorral és iróniával, hol pedig keserűséggel teli torokból küldi az ég felé szentségtörő imáit, imaszerű szentségtöréseit. Az ízig-vérig női szemszög, amely verseiben helyenként felbukkan, a nőket cunamiként előbuggyanó hahotára fakasztja, a férfiakat zavart mosolyra készteti. Mert annyira elevenébe talál mindkét félnek - ahogy azt éppen kell.
 

kissjuditagnes_konyvbemutato_alexandra_varadyszabolcs_barnaimre_bytsd.jpg
Kiss Judit Ágnes, Várady Szabolcs és Barna Imre
 
Az Üdvtörténeti lexikon című kötet bemutatóján fény derül arra is, hogy Várady Szabolcs költő a kilencvenes évek közepén, egy nyári írótáborban figyelt fel Kiss Judit Ágnesre, egyedül rajta érezte, hogy "lesz belőle valami". És amint azt a mellékelt ábra is mutatja, lett, ám Kiss Judit Ágnes erre a kötetére is úgy tekint, hogy akár az utolsó is lehet. Elárulja: családjában a versírás "természetes hozadéka volt az életnek", ezért sokáig nem is tudta komolyan venni. A költeményeiben rengeteg szerepet, alakot öltő író-költő versei Várady Szabolcs szerint éppen attól válnak izgalmassá, hogy nem lehet tudni, írójuk mikor játszik és mikor nem.
 
A kötetben felbukkan a költő első verseskötete, a 2006-os Irgalmasvérnő szelleme is, amely szerinte elvárásokat támasztott költészetével szemben. Az említett alakot Kiss Judit Ágnes leginkább "nagypofájú ikertestvéreként" képzeli el, aki mindent kimond és megtesz, amit ő elmulasztott, vagy nem mert megtenni, kimondani. Verseiben különös hangsúlyt kap a ritka formaérzék, amelynek révén az antik, vagy éppen a népköltészet is előbukkan.
 
 
Várady Szabolcs szerint a költő verseit remekül meg lehet zenésíteni, ami valószínűleg összefügg azzal is, hogy nem csak költ, de zenél is. Az oboaszakot végzett Kiss Judit Ágnes nem csak új kötetében, de a bemutatón is bizonyságot tesz kivételes muzikalitásáról, amikor kollégáival egy rövid, háromdalos koncertet prezentál az összegyűlteknek. A költő "lexikonja" ábécésorrendben vonultatja fel a költeményeket, oldalszámokra így nincs is szükség. Bevallása szerint a személyes és globális üdvtörténet egyaránt benne van ebben a füzérben, amely egy meglehetősen nehéz időszakában született. "Hiszem, hogy van valami globális rend, amelynek az összes rendetlenségemmel része vagyok" - vallja.