Van-e vadkan Kanadában? aTom Vitéz György: Haza Tér És
Jelenkor, Pécs, 1998. "Köszvény, Guta, Mamlasz, Szarszag, Hülyülnek." V. Gy. Milyen öröm is kézbe fogni egy jó könyvet a mai háborús órán, amikor már az egyetlen akasztófáravaló folyóirat is azt fontolgatja, hogy a "felhívjuk olvasóink figyelmét arra, hogy az anyázás egészségtelen" mottót felveszi a kolofonba. Ez már csak azért is derék dolog, mert a könyvet a derék Jelenkor Kiadó adta ki, aki mindig is a derék jó írók és költők, az élő irodalom derék barátja volt (és lesz még remélhetőleg sokáig a kritikusok nagy örömére). Ilyen esetekben a kritikus végre kiléphet egy kicsit tanult szakmájának ördögi köreiből, és elmélkedhet, esszélkedhet meg publizhat, ahogy tetszik neki, mert nem fél attól, hogy kollégái megfenyegetik a szakmai alázat nevében. Vitéz Györgyről e kötete alapján bizton állítható, hogy a jelenlegi kurátorok fejében máris úgy jelenik meg, mint aki tutira beérik József Attila-díjra, a fiatal költők díjára, már a kétezres évek első harmadában-felében. Erre ad biztosítékot az a tény is, hogy az irodalom-rendőrségtől kapott adatok alapján tudható, Dippold Pál már az idén megkapja, igaz, ő már állítólag látott rozsomákot, meg a Lyukasórából is kinyomta az öregeket a fiatal irodalom nevében, s politikailag is elég semleges, nem úgy mint Vitéz, aki a szocializmus utolsó 33 évét távolról szemlélte és piszkálgatta társaival együtt a kurátorok szerint említést sem érdemlő ARKÁNUM folyóirat hasábjain. A Haza Tér És cím egyik olvasata (az optimistább) ellenére nem jelenti azt, hogy Vitéz György megérkezett volna a magyar irodalomba. És milyen jó, hogy nem. Így legalább elmondhatják néhányan, hogy van még egy igazi emigráns költőnk, aki a végsőkig kitartó partizán módjára hadakozik a régi rend ellen. A konzervativizmus, a szemforgatás, gerinctelenség ellen. Korunk talán legtisztább, legromlatlanabb és legnemesebb avantgárd gesztusát is jelenti ez a könyv sok erénye mellett. Vitéz 60 fölött sincs rászorulva, hogy jópofizzon meg visszafogjon az arcából, ő így tud csak költő lenni, és neki ez mindennél fontosabb. Legalábbis ez derül ki a kötetből. Négy ciklus, négy remekül megszerkesztett best of-válogatás a múltból és főleg a közelmúltból. Illetve nem egészen, mert számos fontos darab hiányzik, inkább a versek végén megjelenő évszámok hozzák elő a válogatáskötet-érzetet. A nyitóverse ennek a kötetnek csipőből a porba nyomná a Kossuth-díj dicső történetében kitüntetett költők 95 százalékának teljes életművét, ha foglalkozna ilyen alantas dolgokkal. A vers egyébként annyira frankó, hogy az anekdota szerint egyik ismert költő-szerkesztőnk, amikor megkapta kéziratként, s azt olvasatlanul zsebre gyűrve a vörösboros és whiskys palackok rendezgetésébe kezdett, másnap a zsebébe nyúlva azt hitte, hogy azt ő írta, csak megfeledkezett róla, és oda is adta gyorsan egy azóta már legendássá vált folyóirat szerkesztőinek közlésre, akik le is hozták annak rendje és módja szerint, mint nem-Vitéz-verset. Tehát Elégia. 56-os vers, csak ez valahogy hiteles is, 58-ból. Hexameterekben, hibátlanul és korszerűen. "Emlékezz, szántást bontó, süppedt magot őrző, megsirató évszak, nézz vissza a nyitva felejtett szempárokba: hiszen csak a jégcsapok könnye szeretne fölszáradni, s a még szikkadt testű kicsi ország homloka ráncai közt fénylő békére találni reggeli harmatban s nagy cseppű, langyos esőben." Aztán jön az Érzelmes utazás többi megérkezésre érdemes állomása, az Ars Poetica Novissima, a Padlás, az Esztétika, a Futottak még, a Kor, a Kilenc töredék és a többi, egytől egyig Vitéz életének fontos korszakait megidézve. A féktelen játékosság a nyelvvel, a Vitézesen spéci felsorolástechnika, az asszociációs sorok deviáns tobzódása. Úgy, mint mindig: természetesen. A megalapozás után a mitikus jelentésháló arkánista szerephez juttatásának gyakorlata következik: a Metamorfondírozások-ciklus a Missa Agnostica kötetből már megismert és megérteni vélt, lenyűgöző erejének agresszióját, önként és dalolva vállalt húzását idézi meg kivételes szuggesszióval. A költészet halála című nyitány olyan, amilyennek a kilencvenes évek új költészetének kellett volna lennie: kíméletlen és bátor, megalkuvást nem tűrő, szép és új, tiszta, vagyis vers. Csapongva az egyenként öt oldalt érdemlő versek között a szem csak egyet tehet: nem törődik a kötettel, logika nélkül leragad például a Hármasoltárnál egy pillanatig, és idézésre ingerli a kezet, pedig ezzel csak fogy a szűkös és drága hely: Várat épít magának Kékszakállú magára haragítja a várat magára rontja Kékszakállú várat magára öklüket rázzák a kőmívesek Téglák és vakolat alól kikecmereg Judit triumfáns Judynak hívják ezentúl kivándorol Velencéből hirondella hirondella ki rendelte ki rendelte? Aztán gyanakodva a jóra, máris a Kozmopolita (költészet) kerül sorra: Nem szégyellem, nem is bánom, hiszen ha bánnám, ha szégyellném, ez az iromány akkor se magyaros, vitézkötéses, bocskays, ősi nyolcas, ősi hatvankilences; villamosok és szeretők numerái - nem rímel, nem asszonánc (disszonánc!), nem lüktet, nem liheg, nem jósol, dorgál, mennydörög, nem int, nem ágál a világot jelentő földvári deszkákon; nem hős, nem költemény (kőtemény), csak szöveg (csak szövegel), csak beszél, csak beszélget, szól, szólongat, nem magyaros, nem bánom - utolsó bánom Zrínyi - ő se volt magyaros, csak magyar - van valami különbség - oszt#8217; ő is megjárta; hogy mondhatnám el - és kit érdekel, mikor Schwechatban sorban álltunk a gépnél, és azt kérdeztem, van-e vadkan Kanadában (mert akkor oda nem) - de ezt már csak magamnak -. S valóban; kinyílt előttem Isten állatkertje Bonavistától Vancouver szigetéig; This land is your land This land is not my land. Never was. A negyedik ciklus (Na mi újság, Wágner úr?) Pokoli ötlet című darabja (már a cím is zseniális) a maga euforikus pimaszságával végleg a földbe döngöli az atomizmust kedvelő ex-recenzenst. Ezt a könyvet nem szabad körülírni, ezt olvasni kell. Mi újság a pokolban, Félix Edmundovics? Kik a nemrégen érkezettek? A törzstagoknak hogy ityeg a figyeg? A fölpattogzott seggben megül-e még a villa? A fekáliában megtanultak-é úszni az egyházi méltóságok, a koronás fők, a drága Adolf s barátja, a treue Heinrich? Lám, itt fürdik be a maszatos történelem. A hosszúversek aktuális atyja nem nyugszik, nem lankad, nem szólongatja a honoráriumfizető múzsákat, csak ír rendületlenül, és hisz valami olyasmiben, aminek a lehetetlenségét fogalmazza folyamatosan. A punk és hardcore stresszes harmóniája lehetetlenné teszi a rendet - a méltatás is pogóba fullad. No future. Vagyis csak keveseknek. iv.hu /Vitéz György: Haza Tér És - aTom: Van-e vadkan Kanadában? - IV2/125. |