122 milliót ért Rippl-Rónai Chicago-ban

Képző

Rippl-Rónai József Kalitkás nő I. című olaj-vászon. 76*54 centiméteres képe a tegnap esti chicago-i árverésen, Leslie Hindman aukciósházában magyar idő szerint 9 óra 5 perckor induló, közel 5 percig tartó hosszú licitben 50 000 dollárról indult. Lépdelt fölfelé az ár 20 ezrével, sok telefonos licitáló vett részt, az 500 ezer dolláros, vagyis a sokak által az átszámított 100 milliós határ elérése után a győztes vevő 520 00 dollárért, magyar pénzben az árverési jutalékkal együtt kb. 122 millió forintért jutott a műhöz. Az elért ár nemzetközi figyelmet kelt, külföldön is a magyar festészet értékeire irányítja az érdeklődést, hiszen a ma esti Rippl-Rónai ár az eddigi amerikai Rippl-Rónai rekord ötszörösét érte el (Femme aux fleurs (Anella virággal), 1911 - USD 105 000, Sotheby's Arcade, New York, 1998. október) A magyar festészet emblematikus képének, a Magyar Nemzeti Galériában őrzött Kalitkás nőnek a Budapesten 100 éve utoljára kiállított, elfeledett, most előbukkant változatának sikertörténete fél évvel ezelőtt indult. Tavasszal a chicago-i aukciósház a Rippl-Rónai Józsefről könyvet, életmű-katalógust készítő Kieselbach Tamáshoz fordult. Miután a képet egy napra Párizsba hozták neki, és így meggyőződhetett a festmény valódiságáról, az ő garanciájával Bernáth Mária (a Magyar Nemzeti Galéria Rippl-Rónai kiállításának rendezője, a katalógus szerkesztője), Csernitzky Mária és Boros Judit művészettörténészek, Rippl-Rónai szakértők is elismerték a felfedezés jelentőségét. Kezdetben a tulajdonosok és az aukciósház nem ismerte fel a kép fontosságát ( a nyomtatott katalógusban még 30-50 ezer dolláros becsült áron szerepel, vagyis az aukciósház a képet 6-10 millió forint értékűre becsülte), de a kutatások sikerével, és a kép ismertségével párhuzamosan ez az értékítélet megváltozott. Magyar közönség 100 éve látta utoljára, és 58 éve esélye sem volt a magyar közönségnek arra, hogy lássa a Kalitkás nő első változatát, a párizsi korszak emblematikus képét. Megjelenése ünnep nemcsak a művészettörténész társadalom, hanem az egész magyar képzőművészeti élet, talán mondhatjuk, hogy a magyar társadalom számára is. A francia Nabis művészcsoport nemzetközileg is elismert fontos festményét a párizsi Palais Galliera-ban állította ki először a művész 1892-ben. Első vevőjének nevét is tudjuk; 1906-ban, Budapesten a Könyves Kálmán Szalonban rendezett aukción vásárolta meg Mayer Mór 200 koronáért. Az elfeledett, sosem látott kép címe eddig csak korabeli katalógusok műtárgylistáiról lehetett ismerős a kutatóknak. 1947-ben került egyébként az Amerikai Egyesült Államokba, Bánóczi Dezső gyűjteményébe. A Chicago-ban aukcióra került kép a Kalitkás nő első olajváltozata jelképezi azt a kort, amelyben a modern magyar festészet európai rangúvá vált. Érthető tehát, hogy a Magyar Nemzeti Galériában őrzött festmény lett a Modern magyar festészet 1892-1919 című könyv (megjelent Kieselbach Tamás szerkesztésében és kiadásában 2003-ban) képekben elbeszélt művészettörténetének első kulcsképe. A Kalitkás nő a modern magyar festészet nyitóképe a könyvben is, és a valóságban is. A motívum, a kép magyar ikonná vált. Rippl-Rónai József művészetének legrangosabb szakértői az utóbbi hetekben így írtak az ismeretlenségből előbukkanó műről: "Képünk, akárcsak nagyobb párdarabja a szépségre, az előkelő megjelenésre és az időtlenségre utaló igen választékos művészi nyelven szól. Mindkét képen sikerült Rippl-Rónainak a tökéleteset kísértenie." Bernáth Mária, a művész monográfusa, a Magyar Nemzeti Galéria 1998-as Rippl-Rónai kiállításának rendezője, a katalógus szerkesztője "A nagyméretű, múzeumi tulajdonban lévő műhöz viszonyítva két különbség szembeötlő. Először a kép merész, korát megelőző kivágata, amelyhez képest a nagy festmény kompozíciója szinte konvencionálisnak tűnik." - Csernitzky Mária, művészettörténész, Rippl-szakértő A Rippl-Rónai életére vonatkozó dokumentumok alapján tudni lehetett, hogy a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményében őrzött reprezentatív Kalitkás nő című képnek létezik egy korábbi változata, melyet 1902-es kiállításának katalógusában maga Rippl tanulmánynak minősített. A kép - melyet a továbbiakban célszerű lesz Kalitkás nő I.-ként jelezni - nemrég került elő egy amerikai gyűjteményből és igazi szenzációként hatott mindazokra, akiknek alkalma volt megismerkedni vele. A Kalitkás nő I. kompozíciója feszesebb, kivágása merészebb, mint a dekoratívabb második változaté. Az enyhe ívben hátrafeszülő derékkal álló fiatal nő alakja szinte szétfeszíti a keretet. Kicsit darabosabb, karakteresebb, mint a végső változaton, modellje jól felismerhetően Rippl-Rónai akkori élettársa, későbbi felesége Lazarine Baudrion. A Kalitkás nő I. felbukkanása rendkívüli esemény mind a Rippl-kutatás, mind az egész magyar művészettörténet szempontjából. Remélhetőleg, az életmű kiemelkedő darabjaként méltó helyére kerülő mű hasonló megbecsülésnek örvend majd, mint az eddig ismert második, a Magyar Nemzeti Galériában őrzött változat, amely minden, a modern magyar festészettel foglakozó művészettörténeti műben reprodukálva van, és eddig is nagyon jelentős kiállításokon láthatott a közönség: A magyar Szecesszió művészete (L'Art 1900 en Hongrie; Jugendstil Kunst um 1900;), Párizs, Berlin, Luzern, 1976 Hungarian Art Nouveau , Chicago, 1976 L'Anima e le forme. Budapest 1896 - 1914, Velence, 1981 A Golden Age. Art and Society in Hungary 1896 - 1914, London, Miami, San Diego, 1898 József Rippl-Rónai. Le Nabi hongrois. Saint Germain-en-Laye, 1998-99 Boros Judit, művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria munkatársa