Abakanowicz kiállítás a Szépművészeti Múzeumban

Képző

 
Vass Lajos megnyitójából idézünk:

"A kíváncsi ránéz valamire, és azt kérdi: Miért? Az alkotó megálmodik valamit, és azt kérdezi: Miért ne?"

Azt hiszem, ez a megállapodás többszörösen is vonatkozik arra a művésznőre, akinek alkotásait újra hazánkban köszönthetjük, és aki a kortárs képzőművészet meghatározó alakja.
Több fotót láthatunk Magdalena Abakanowicz asszonyról, amint hatalmas szobrai közt meghúzódva szerény mosollyal közli velünk:
igen, ŐK mind ÉN vagyok.
Nézd meg, kutasd fel ŐKET, ha ENGEM akarsz megismerni!

A képekről azonban más is leolvasható. Egy sokat tapasztalt nő látható rajtuk hollófekete hajjal, kedves tekintettel. Látható azonban az az elszántság és akarat is, mellyel létrehozta önálló művészetét, saját nyelvét.
17 évvel ezelőtt már bepillantást nyerhettünk ebbe a sajátos világba; akkor a teljes művészi életút metszetét láthatták az érdeklődők. A mostani kiállítás közel száz darabból áll; az elmúlt 20 év alkotásait mutatja be.

 
Abakanowicz festő és textil szakon végzett a varsói Képzőművészeti Akadémián. Már a 60-as években megkérdőjelezte a tömegirányzatokat, és következetesen saját vízióját; tudatalattijában megjelenő formáit alkotta meg.
Ezek a se nem textil, se nem szobor alkotások - egységes nevükön ABAKANOK - gyakran váltottak ki sokkot a nézőkből, és egyben a világhírt is meghozták a művésznő számára.
A művekben feltűnt a gyermeki és a felnőtt világ közti analógia; célja volt mindannak a térnek a kijelölése, amely megóv, védelmez minket.
 
Az Abakanok nagy jelentősége volt, hogy egyetemes tartalmat, jelentést hordoztak. Nem csupán Európában, hanem a világ számos táján értették őket, mindenütt egy-egy új szellemi szférát teremtve.
A 70-es években jelentkezett Magdalena művészetében a szövet struktúrájának megjelenítése. Vastag zsinegek, csomók, hurkok, spárga- és fonallabirintusok keletkeztek. Ezek, mint a testből kipreparált szövetek, egymással összekötözve, új energiarendszert hoztak létre.
E korszakból származik az Embriológia című alkotás, amely gyakorlatilag több száz, zsákvászonból készült figura; soha meg nem született embiókra emlékeztető ovális formák sora. A híres, kötetlen elrendezésű installáció ezen a kiállításon is látható. Mellette sorakoztak fel a törzs nélküli fejek és fej nélküli torzók, melyek az állandó ideológiai nyomás alatt élő embermassza jelképei voltak.
 
() Magdalena Abakanowicz napjainkban is változatlanul folytatja és fejleszti művészetének minden irányát. Műveiben az intellektuális elemzés és intuiciói által befogadható világ; valamint az álmodozások és a háború által félbeszakított gyermekkor világa ölt testet.
A létrejött formák alapvetően szoros kapcsolatban állnak egymással; csupán állaguk változik, és a helyszín, ahol megjelennek. Magdalena továbbra is a megismerhetetlen megismerésére, a felfoghatatlan felfogására törekszik.

Művészetét nívós díjakkal több ízben, hazájában és külföldön egyaránt elismerték.
Több egyetem előadója volt; ezen kívül számos művészeti akadémia tiszteletbeli tagja és díszdoktora."

A tárlat főkurátora Mariusz Hermansdorfer, a Wroclawi Nemzeti Múzeum igazgatója, kurátora Jerger Krisztina művészettörténész.

Fotó: Kadelka László