Aknay János kiállítása a Karda Galériában

Képző

A nyíregyházi születésű művész több mint harminc éve él Szentendrén. 22 évesen került ebbe a városba, ahol a nagybányai és a vásárhelyi festészet legjobb hagyományai nyomán építette föl Korniss Dezső, Barcsay Jenő, Vajda Lajos a maga konstruktív világát.
Az ő festészetük volt Aknayra a leginkább hatással. A művész vállalja is ezeket a hatásokat.
A hetvenes években készült képein még ott vannak Barcsay Jenő kompozíciós rendjei, Vajda Lajos konstruktivista törekvései.
De aztán kialakította a maga sajátos, egyéni stílusát, úgy hogy soha nem kellett megtagadnia azt, amit harminc évvel ezelőtt festett.

Mostani tárlatán a legújabb alkotásai láthatók, köztük azok, amelyeket tavaly a Műcsarnokban a Vajda Lajos Stúdió harminc évéről szóló jubileumi tárlaton is bemutatott.
Neve és művészete fémjelzi a Vajda Stúdiót. Egyébként is közösségi ember, részt vesz többek között a sárospataki nyári szabadiskola tanári karában éppúgy, mint a Siklósi Szalon vagy a Szentendrei Művésztelep munkájában.

Ahogy a kiállítást megnyitó Angyal Mária művészettörténész mondta a Munkácsy-díjas festőművészről: "Viszonylag hosszú utat járt be első szürrealisztikus ábrázoló képeitől az ablak sorozat motívumáig, amely alkotói pályájának jelentős állomása. Maga az ablak mint motívum és mint tárgy is szimbolikus jelentéssel bír. Az ablak, amely összeköt és elválaszt. Ha kinézel rajta, kint vagy, ha bezárod, csak te vagy bent, minden más kint marad, elválasztod magad....A tér-idő kontinuitást ézékeltető képei később gazdagodtak a székely rovásírás jeleivel. Ezeknél a konstruktív, tiszta színekkel festett szitanyomatainál jelenik meg igazából az a dinamizmus, az a feszes szerkesztés, amely máig jellemzi munkáit."