Anton Corbijn, a Depeche Mode és a U2 "arca" Budapesten

Képző

(MTI) - Anton Corbijn első játékfilmje, a Control a manchesteri Joy Divison együttes legendás énekese, az 1980-ban, 24 évesen öngyilkosságot elkövetett Ian Curtis életét mutatja be. A több fesztiváldíjat is nyert filmet a következő hetekben többször is levetítik a Ludwig Múzeumban. "Nagyon erős hatással volt rám, ahogy Ian a színpadon viselkedett, mozgott, mintha démonokkal hadakozott volna. Különös volt ilyen énekest látni" - emlékezett Anton Corbijn, felidézve első személyes találkozását a Joy Divisionnel 1979 novemberében Londonban. Mint mondta, amikor fotózta őket, Ian Curtis dideregve állt a dermesztő hidegben, alig volt rajta meleg ruha és nagyokat szívott a cigarettából, hogy ne fázzon.
 

depechemode_byantoncorbijn.jpg
A Depeche Mode Anton Corbijn felvételén
 
Corbijn megdöbbentőnek nevezte, hogy Sam Riley, aki a filmben Curtist alakítja, első találkozásuk alkalmával ugyanúgy cigarettázott, hasonlóan alulöltözött volt és reszketett a hidegtől. Hozzátette: ezt égi jelnek tekintette arra, hogy Riley a legmegfelelőbb Curtis szerepére. "Sok oka van annak, miért választotta Ian a halált. Ezek közé tartozik, hogy képtelen volt dönteni családja, vagyis felesége, Debbie és kislánya, valamint belga szerelme, Annik Honoré között. Folytonos lehangoltságát mélyítette a gyógyszerek és az alkohol együttes fogyasztása, emellett epilepsziás rohamai egyre súlyosabbak voltak" - jegyezte meg Corbijn. A Controlban a Joy Division tagjait alakító színészek maguk játsszák el az együttes kultikus dalait.
 
A rendezőtől már sokan kérdezték, lát-e párhuzamot Ian Curtis és az 1994-ben szintén öngyilkosságot elkövetett Nirvana-frontember, Kurt Cobain tragikus sorsa között (Corbijn rendezte a Nirvana egyik leghíresebb videóklipjét, a Heart Shaped Boxot 1993-ban). Hangsúlyozta: a legtehetségesebb művészek igen intenzív életet élnek, és egyesek eljuthatnak olyan állapotba, amikor az élet kereteit nem képesek elviselni. Corbijn szerint Kurt Cobain nagyon kellemes, magával ragadó ember volt.
 
 
Anton Corbijn az 1980-as évek óta dolgozik együtt a Depeche Mode-dal; 1986-ban az A Question of Time volt az első klip, amelyet az együttesnek rendezett, azóta már a huszadik felé közelít. Emellett 1989 óta ő tervezte valamennyi DM-lemez borítóját, így volt ez a legfrissebb album, a néhány napja megjelent Sound of the Universe esetében is. "Ma már teljesen más velük dolgozni, mint a kezdetekkor. Akkor még inkább az ösztöneikre hallgattak, ma vérbeli profik, pontosan tudják, mit szeretnének.
 
Azok az előadók, akiknek videót készített (a teljesség igénye nélkül: Joy Division, Depeche Mode, U2, Nirvana, Nick Cave, Henry Rollins, Metallica, Herbert Grönemeyer, The Killers), nem feltétlenül tartoztak személyes kedvencei közé. Abszolút kedvenc énekese Tom Waits, akinek soha nem csinált videót, igaz, volt egy közös könyvük. Corbijn nemcsak fekete-fehér és színes videóiról, valamint hasonló fotóiról híres, barna és kék színben is készített művészképeket. "Fekete-fehérben kezdtem, először fotóztam, aztán kezdtem videókamerával dolgozni. Később lett érdekes, hogy a színekkel tovább lehet variálni, a végeredmény lehet kék, barna vagy más is. Nagyon izgalmas számomra például a fekete és a barna együttes használata, amire a U2 számára készített fotóim a legjobb példák. A kéket azért szeretem, mert olyan, mint a régi moziplakátok" - fejtette ki. A művész talán leghíresebb fotói a U2 The Joshua Tree című, 1987-ben készült lemezéhez kapcsolódnak, és az Egyesült Államokban, a sivatagos Death Valley Nemzeti Parkban készültek.
 
Corbijn következő - azaz második - játékfilmje egy thriller lesz, amelyet Olaszországban forgat. Mint mondta, ez színes film lesz, nagyon távol attól, amit a Controllal megvalósított. "A Control számomra olyan volt, amit mindenképpen meg kellett csinálnom, személyes ügy. Utána egy igazi mozit akartam, amiben kipróbálhatom magam filmesként, ráadásul imádom a thrillereket" - mondta a rendező.