Miért éppen ANYÁK NAPJA? Az anyaság ábrázolása a művészetekben évszázadokon keresztül lényegében változatlan volt. Már a paleolit korban megjelentek a Vénusz-típusú telt idomú, határozott nemiség jegyeit viselő ábrázolások, kisplasztikák. A nő, mint a termékenység és a természettel való kapcsolat ősi szimbóluma, az ókori kultúrákban is nagy szerepet kapott, például az istennők megszemélyesítésében. A Mária-kultusz megjelenésével az európai kultúrkörben Mária és a gyermek Jézus sokáig az uralkodó ikonográfiája volt az anyaságnak. A Madonnát olyan tulajdonságokkal ruházták fel, amelyek egy nő, illetve anya esetében elengedhetetlenek. A XIX. századig a művészek - férfiakról lévén szó - az anyaságot elsősorban férfi szemmel közelítették meg, így az, elsősorban az otthon melegét, a biztonságot és a családi harmóniát sugallta. Született-e a kortárs művészetben alternatívája ennek a férfiak által alkotott idillikus ábrázolásnak? A századforduló nő-művészei, mint pl. Mary Cassat, Cecilia Beaux vagy a lengyel Olga Boznanska az anyaságot, a nőiséget a korábbiaktól különböző aspektusból közelítették meg. Helen Hadwick fotóinstallációiban az anya és lánya közötti szimbolikus-testi egységre hívta fel a figyelmet. Alice Neel festészetében a fáradtsággal és türelmetlenséggel járó áldott állapotot jeleníti meg. Korunk nő-művészei választ keresnek arra, hogy mi a nő helye korunk világában, és milyen a női identitás, műalkotásaikban az élet privát területéről választanak témákat. Ettől elválaszthatatlan az anyaság, és a hozzá kötődő szinte előírt házimunkák. Az ANYÁK NAPJA c. kiállítás ötlete részben azért született, hogy szembehelyezkedjen az átfogó jellegű, "a nő a lengyel művészetben" típusú kiállításokkal. Nem célja hogy történelmi áttekintést adjon, hanem hogy reagáljon arra, amit jelenleg a művésznők mondani akarnak - milyen választ adnak a társadalmi és kulturális változásokra, hogyan mutatják meg privát oldalukat. A kiállítás segítségével a kurátor felhívja a figyelmet az anyaság képével kapcsolatos, folyton kísértő sztereotípiákra, például hogyan nézzen ki, hogyan öltözködjön, hogyan viselkedjen egy terhes nő. Diskurzust szeretne indítani arról, hogy a nők hogyan gondolnak az anyaságra. Még mindig kötelességükként élik-e meg? Mi az anyáiktól és nagyanyáiktól áthagyományozódott örökségük? Szeretné felhívni a figyelmet az anya és lánya, illetve a család különböző nő tagjai között fennálló relációkra. A csoport tagjai a kiállítás kurátora Agnieszka Rayzacher és 8 művész: Anna Baumgart, Sedzia Glówny performansz csoport (Karolina Wiktor és Aleksandra Kubiak), Elzbieta Jablonska, Zuzanna Janina, Katarzyna Korzeniecka, Alicja Lukasiak és Monika Mamzeta. Megnyitó: 2005. július 08. 18 óra A kiállítás helyszíne: Platán Galéria - Lengyel Intézet, 1065 Budapest, Andrássy út 32. A kiállítás megtekinthető: 2005. július 08.- szeptember 02. Nyitva tartás: keddtől péntekig 11-19 óra között