Ünnepélyes keretek között idén is átadták a Barcsay Jenő Alapítvány által létrehozott művészeti díjakat a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. Az alapítvány működésének elsődleges céljául tűzte ki, hogy erkölcsi és anyagi támogatást nyújtson azoknak a magas színvonalú alkotói tevékenységet folytató pályakezdő festőknek, akiknek munkássága továbbviszi Barcsay Jenő szellemi örökségének értékeit. |
Az egyetem épülete | ||
A két kuratóriumi bizottság 1990 óta ítéli meg egyrészt azon egyetemi hallgatóknak a díjat, akik az előző évben anatómiai és térábrázolás tantárgyakban kimagasló szakmai teljesítményt nyújtottak és elmélyültek Barcsay Jenő szellemi hagyatékában. A fiatal, pályakezdő alkotóművészek közül a szakmai tevékenységével egyrészt kitűnő, másrészt munkáiban Barcsay Jenő szellemiségét, művészetét továbbőrző alkotó esélyes az elismerésre. |
Ezúttal Kiss Miklós, Szigeti Gábor Csongor képgrafikus hallgatók, Dorogi János, Duronelly Balázs és Raatzsch Jenő szobrász, Dunai Edit, Gesztelyi-Nagy Zsuzsanna, Megyeri-Horváth Gábor festő hallgatók, valamint a tavaly végzett Vilim Katalin vehették át a pénzjutalommal járó díjat, illetve a Borsos Miklós által készített Barcsay- emlékérmet. Barcsay Jenő művészete a magyar konstruktivizmus egyik önálló ága lett, amely szorosan kapcsolódott a jelenhez, világnézeti, szociológiai, politikai problémákhoz. |
Anatómiai tanulmány - 1951. ceruza 29x21.5 cm | Női fej - 1958. olaj, vászon 35x40 cm | |
Eleinte az alföldi táj szépsége ragadta meg, több évet töltött a Hódmezővásárhely melletti Mártélyon. Párizsi évei után az érzelmi tartalom helyett a forma kötötte le figyelmét. Erősen hatott rá Paizs-Gobel barátsága, aki Szentendre szellemiségének felismerésére vezette rá. Munkáinak egy részére ekkor a széntechnika a jellemző, későbbi korszakában azonban már az olajfestmények a meghatározóak. Festői technikájára a nagyon visszafogott olajtempera a jellemző, amelyet fekete krétával kombinált. Tájfestészetét az 1938-as évek után már az utcaképek, később a csendéletek váltották fel. |