Moholy-Nagy Lászlót a nemzetközi szakmai közvélemény a 20. század legnagyobb hatású vizuális művészei között tartja számon. Képei a világ kiemelkedő múzeumainak állandó kiállításain láthatók, s közben - jellegzetes közép-európai paradoxonként - egyetlen jelentős festménye sem található magyar múzeumban, mivel igen fiatalon, alig huszonöt éves korában elhagyta hazáját. A magyar avantgárd más jeles művei is szerepelnek az árverésen. Bortnyik Sándor 1919-es műve (Emberek, lovak) egykor Hevessy Iván művészettörténész, kritikus gyűjteményében volt (kikiáltási ára 3 millió forint), és híres Ma-albumának két eredeti gouache-sal festett lapja is megvásárolható lesz ezen az aukción. Bortnyik Sándor Ma-albumának többi lapja egyébként a László Károly gyűjtemény veszprémi állandó kiállításán tekinthető meg, és még a pécsi Janus Pannonius Múzeum is csak nyomatokkal rendelkezik erről a műről. A képek kikiáltási ára egyenként 2 400 000 Ft. Ha már az avantgárdról beszélünk, nem szabad kihagyni Perlrott Csaba Vilmos, Czóbel Béla és Mattis Teutsch János nevét sem, akik szintén sokat dolgoztak külföldön, és alkalmanként hazakerülő műveik jelentősen árnyalják a magyar festészetről alkotott képünket. A Nagy gyümölcscsendélet Czóbel Béla második párizsi korszakában készült, 1929-ben. A külföldről most előkerült festmény bonyolult, gazdag kompozíciójú alkotás, amelyért 12 millió forintért indul a licit. Perlrott Csaba Vilmos az első párizsi éveiben az Hotel Notre Dame-ban lakott. Innen festhette azt a Szajna partot ábrázoló vásznat is, amely sajátosan görbülő terével Cézanne egyik legismertebb képét, a La maison du pendut idézi a néző emlékezetébe, és amely most szerepel a Kieselbach Galéria őszi aukcióján (kikiáltási ára: 6 500 000 Ft). Perlrott korai párizsi városképei, kevés kivétellel, ma ismeretlenek. Különös szerencse, hogy a sorozat egyik darabja most előkerült. Mattis Teutsch János szintén külföldön is ismert avantgárd művész Most egy különösen szép, 1920 körüli kompozíciója kerül árverésre, melyért 6 millió forintról indul a licit. Ritka, sőt szinte példa nélküli szerencse, páratlan adomány a magyar művészettörténetnek az a kivételes felfedezés, amelyet Tihanyi Lajos Jacques De La Fregonni?re-portréjának előkerülése jelent. Már az is reveláció számba megy, hogy egy korábban lappangó, több mint hét évtizeden át francia magángyűjteményben őrzött, s mindeddig csupán egy közel negyven éves fekete-fehér fotóról ismert, kiemelkedő kvalitású magyar festmény került haza. Mindennek jelentőségét tovább fokozza, hogy De La Fragonni?re gyűjteményéből származik, aki jól ismert alakja volt a harmincas évek legendás párizsi művésznegyedének, a Montparnasse-nak. Kapcsolatba került, sőt nem egy esetben baráti viszonyt alakított ki az École de Paris vezető mestereivel éppen úgy, mint a frissen alakult, non-figuratív irányt képviselő Abstraction Création csoport tagjaival. Baráti köréhez tartozott több magyar emigráns művész, közöttük André Kertész, Marton Ervin, Brassai és Tihanyi Lajos. A kivételes portré kikiáltási ára 12 millió forint. A Kieselbach Galéria őszi aukcióján az art deco festészet szokatlanul nagy hangsúllyal szerepel. Batthyány Gyula, Medveczky Jenő és Molnár C. Pál muzeális főművei jól jellemzik az 1920-as, 30-as éveket is. Batthyány Gyula gróf egyik legreprezentatívabb, mindeddig ismeretlen képe magán viseli alkotója sajátos stílusának minden jellegzetes vonását. A manierisztikus formavilágot a szecesszió vonalkultuszával ötvöző, végletesen kifinomult festészet egyszerre idézi El Greco zaklatott, expresszív formatorzításait és Bakst, vagy akár Beardsley dekadens érzékiségét. 18 millió forintról indul az Előkelő hölgy arcképe, háttérben Budapest látképével című reprezentatív mű. Medveczky Jenő Három grácia című képének kikiáltási ára 12 millió forint. Az utoljára mintegy hetven évvel ezelőtt, a KUT művészcsoport budapesti kiállításán bemutatott festmény a korszak klasszicizáló tendenciáinak egyik legjelentősebb magyar reprezentánsa. Méltó módon képviseli a magyar festészet két világháború közötti korszakának uralkodó stílusirányzatát. Molnár C. Pál igéző aktfestményeinek egyik legfontosabbja kerül most árverésre az őszi aukción. Az 1926-os Aktok című kép kikiáltási ára: 6 500 000 Ft. Az impresszionizmust is fontos festmények képviselik ezen az árverésen. A Fürdőzők a szabadban című kép Vaszary János 1905-ben kezdődő impresszionista korszakának egyik csúcsteljesítménye, leglátványosabb darabja. Nem véletlen, hogy a festő csaknem valamennyi monográfusa közölte könyvében a kép reprodukcióját, s hogy évtizedekig legjelentősebb gyűjtőjének, Révész Istvánnak a kollekcióját gazdagította (kikiáltási ára: 18 millió forint). Iványi Grünwald Béla Piknik című, századfordulón készült festménye Szinyei Majálisához hasonlítható, muzeális értékű festmény (kikiáltási ára: 1 400 000 Ft) A 19. századi magyar tájfestészet nagy nevei sem maradhatnak ki: Paál László Barbizoni táj című, 1873 körüli alkotásáért 28 és fél millió forintról indul a licit, míg ifj. Markó Károly két romantikus tájképe is aukcióra kerül (kikiáltási áruk: 1 200 000 Ft). Mednyánszky László egyik jelentős, sokszor kiállított és reprodukált festménye - Erdőbelső patakkal, 1900-as évek - 6 500 000 forintos kikiáltási ártól válik megvásárolhatóvá. Az árverés helyszíne: Vígszínház 1135 Budapest, Szent István krt. 14. Kép: Czóbel Béla: Nagy gyümölcscsendélet, 1929 körül