Avantgárd magyar alkotók kiállítása a Párizsi Magyar Intézetben

Képző

A Modernizmus, aktivizmus, Bauhaus - Konstruktív tendenciák a magyar művészetben 1910-1930 között című kiállítás a pécsi Janus Pannonius Múzeum, az írországi letterkenny-i Regional Cultural Center és a Párizsi Magyar Intézet közös projektje. A június 27-ig tartó tárlaton 50 rajzot, grafikát és festményt mutatnak be a francia fővárosban, majd Írországba "utazik" az anyag.  

 
"A PMI a legújabb kiállítással - amelynek keretében immár másodszor dolgozik együtt a pécsi Janus Pannonius Múzeummal - a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programot szeretné támogatni, felhívni a francia közönség figyelmét a város kulturális gazdagságára" - mondja Varga Csaba, a PMI igazgató-helyettese, művészeti vezetője.
 
"Első alkalommal a PMI katalógust is készít a kiállításhoz. Több mint 80 oldalon keresztül három nyelven - magyarul, franciául és angolul - ad ízelítőt a korszakról és művészeiről. Egyre intenzívebb szakmai kapcsolat alakul ki az intézet és francia, illetve nemzetközi partnerei között, ezt erősíti a közösen kiadott katalógus is" - teszi hozzá az igazgatóhelyettes. "Az együttműködésnek hála, a párizsi Foire Saint-Germain fesztivál - a 32. alkalommal megrendezett nyári művészeti fesztivál, amely hat héten keresztül zajlik a Saint Sulpice téren és a Párizsi Magyar Intézetben - egyik fő programjának tekinti a kiállítást, ezért saját hirdetéseiből a PMI is profitál. A százezres példányszámban megjelenő műsorfüzetben, a helyi buszjáratokon osztogatott ingyenes programajánlókban a magyar konstruktív tendenciák és művészeik az egyik legnagyobb attrakció. Amely az 1910-es éveket követő izgalmas korszakról, irányzatairól és magyar mestereiről ad áttekintést" - emeli ki Varga Csaba.
 
A Habsburg korszak utáni Magyarországon, az első világháborút követő időszakban az avantgárd irányzat szerves része volt egy új szemlélet, egy új világnézet kialakulásának. Az alkotók igyekeztek lecsupaszítani művészetüket a színek, formák és síkok egyszerűségére. Ezekre, a konstruktivizmust megelőző, előkészítő stílusokra fokuszál a PMI Modernizmus, aktivizmus, Bauhaus - Konstruktív tendenciák a magyar művészetben 1910-1930 között című kiállítása, amely többek között Bortnyik Sándor festményeit, Kassák Lajos képarchitektúráit, Uitz Béla ikonanalíziseit mutatja be a párizsi közönségnek. A XX. század 10-es éveiben a párizsi művészeti mozgalmak hatására Magyarországon is megfigyelhető volt a kubizmus konstrukciós elveinek megjelenése: a Kassák Lajos nevével fémjelzett MA-kör, az aktivista mozgalom baloldali elkötelezettségű művészeinek alkotásaiban szervesen egyesítették a kubizmus, az expresszionizmus és a futurizmus kompozíciós megoldásait, szellemiségét. Többen részt vettek Berlin művészeti életében is, ahol a holland De Stijl csoport neoplaszticizmusa is hatással volt rájuk és sokan csatlakoztak a konstruktivista mozgalmat kiteljesítő Bauhaus iskolához is.
 
Napjainkban reneszánszát éli a konstruktivista irányzat, a szakma és a publikum is kivételes érdeklődésével tünteti ki. Nemes Lampérth József tusrajzainak egyszerűsége és harmóniája, néhány tollvonással készített művei ma ugyanolyan izgalmasak és aktuálisak, mint egykor. Ugyanez igaz Bortnyik Sándornak a szovjet-orosz avantgárd művészek - Malevics, Tatlin, El Liszickij, Popova - által inspirált műveire.
 
A kiállítás, amelynek szervezői látogatottsági rekordra számítanak, május 21-től június 27-ig tekinthető meg a Párizsi Magyar Intézetben. A műveket Párizs után az írországi letterkenny-i Regional Cultural Center állítja ki.