Baglyas Erika: Egyen-súly

Képző

Video-filmjében a kézmosás, a mosakodás olyan öntudatlan rituálévá válik, amelynek során a megtisztulás spirituális szinten is bekövetkezhet. A munkáiban megjelenő szöveg olvasása szintén tekinthető rituális tevékenységnek, hisz azt nem a megszokott módon, szavak vagy szótagok szerint tagolja, hanem a rendelkezésre álló felület határozza meg a betűk elhelyezését, így a nyelvtani szabályok konvencióját megtörve olyan helyzetet teremt, amelyben a néző teljes figyelmét az olvasásnak szenteli, s a rejtvényfejtés módszeréhez hasonlóan, töredékekből illeszti össze a szavakat, ill. az épp olvasni tanuló kisgyerekek módján, azokat magában mormolva, lassan, egyenként összekapcsolódó hangok sorozataként mondja ki. Új munkáinak is lényeges eleme a szöveg, bár konkrét tárgyak, fizikai mennyiségek és fogalmak közvetítésével idézi fel az élet legfontosabb, legszemélyesebb és legmagányosabb eseményeit. Hosszas kézmosást bemutató filmjének meghatározó része a cím, amellyel azokra a múlt század elején végzett, kevéssé ismert kísérletekre utal, amelyek az emberi lélek és a test fizikai kapcsolatát, ill. mennyiségként való kezelhetőségét kutatták. A létről való vizsgálódásba a tudományt is bevonja, csakúgy mint abban az installációjában, ahol Archimedes-törvényének vers formájában megfogalmazott, korábban használt szövege által kicsit ironikusan közelit ahhoz a kérdéshez, hogy az általános mennyiben vonatkoztatható az egyes személyre. A művész jelen nem lévő testére a csak rá jellemző két különböző víz-mennyiségre utal, a teste által kiszorított, és az adott körülmények között elnyert. Lényeges ebben a vonatkozásban az is, hogy a víz az emberi test fő alkotóeleme, s az a közeg, amelyben testünk a születés előtt lebeg. Szintén szöveg, egy közhellyé vált mondás segítségével (A szem a lélek tükre) egyszerre lírai és ironikus módon érvényesít általános tapasztalatot az egyén tekintetében, s egyben test és lélek kapcsolatára is utal, amikor a tisztálkodás eszköze, a szappan közvetítésével jeleníti meg a spiritualitás szintjét. Nem hangsúlyos, mégis fontos a verbális elem a kisgyerekek dalával kísért, a fizikai lét egyensúlyát és átmeneti állapotait játékosan felidéző, az egész munka szintéziseként és értelmezhető filmben, amelyben a másik három műben felhasznált anyagok feloldódnak, az eddig felvetett kérdések is veszítenek súlyukból, s megmutatkozik viszonylagosságuk és tünékenységük. A kiállítás helyszíne: 1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 10. A kiállítás megtekinthető: 2005. szeptember 29. - november 12. Nyitva tartás: Kedd - Péntek: 14.00 - 18.30, Szombat: 11.00 - 14.00