(MTI) - Bán Mariann örül a szép albumnak, ahogy fogalmazott, furcsa érzés egy ilyen könyvben látni munkáit, amelyeket leginkább kézbe vesznek, megérintenek az emberek. Kernács Gabriella - még mint a Magyar Televízió művészeti szerkesztője - pár évvel ezelőtt portréfilmet készített Bán Mariannról, s amikor nyugdíjba vonult, Bán-féle apró ördög- és bajűző sípokat adott emlékül kollégáinak. Akkor határozta el, hogy könyvet készít a keramikus munkásságáról - idézte fel Kernács Gabriella.
A szerző másfél éven át járt Bán Mariannhoz a műterembe beszélgetni, s úgy szerkesztette meg a kötetet, hogy a hosszú interjút szétszedte, s a szövegrészeket egy-egy fejezet témájához illesztette. Az így felosztott 15 rövid fejezet élén mottóként versidézetek - például Kosztolányi Dezső, Weöres Sándor, Pilinszky János sorai - állnak, s szerepelnek történetek a korról, kritikák, kiállításmegnyitó-szövegek és magánlevelek is. A kötet címét a kecskeméti Nemzetközi Kerámia Stúdió Az agyag hangja elnevezésű szimpóziumától "kölcsönözték": a Bán Mariann vezette stúdiumra a világ minden részéből érkeznek keramikusok, és sípokat készítenek két-három héten át - tette hozzá a szerző.
Bán Mariann munkásságára nagy hatással volt a népi iparművészet, a fazekasság, a falusi búcsúk apró, mázas tárgyai. Elkészítette a kis vásári szenteltvíztartók utódait, amelyeket fali zsebnek hív, csinál pöttyös, csíkos, kockás szárnyú bolondos angyalokat, valamint macskákat minden mennyiségben. A kerámia skatulya fiókját kihúzva például benne fekvő macskára lel az ember, a színes, pici, lábas porcelándoboznak van keze, feje, lába, a kockacukortartóba pedig csak egyetlen kockacukor fér. Tárgyainak humora van, s valamennyi alkotás a megszállott kézműves terméke - jegyezte meg Kernács Gabriella.
Jerger Krisztina művészettörténész szerint "Bán Mariann tárgyai apró, finom, nőies, kézbe való, tapogatni való puhaságok." Mácsai Pál színházrendező úgy fogalmazott, hogy "ezekben a tárgyakban van valami frivol, egy adag női és egy adag Don Quijote-i. - Ezt szeretem bennük" - jegyezte meg Kernács Gabriella, hozzátéve: ezek az idézetek is olvashatók a kötetben, amelyet Flohr János tervezett, s amelyhez a tárgyfotókat Máté Gábor készítette.