A kupola belső felújítása az utóbbi évezred egyik legnagyobb restauráiási munkája. volt a kupola befüggesztett munkaállványán több hónapon keresztül dolgoztak az Architekton Rt. díszítőfestői és aranyozói, illetve az Architekton Rt. szakmai irányítása alatt foglalkoztatott alvállalkozók, restaurátorok. A munka magában foglalta a kupolahéj és a kupolát tartó csegelyek díszítőfestését, aranyozását és a stukkó tagozatainak megerősítését, kiegészítését, valamint a mozaikképek és műmárványfelületek restaurálását.
A templomtér alaprajza megközelítőleg görög kereszt alakú. A kupola a hossz- és keresztszárny metsződésében kialakított csegelyekre elhelyezett dob, amelyet egy fél ellipszoid formájú héjazat zár le. A felületet nyolc félkör záródási ablak természetes fénye világítja. meg, nagy kiülésű párkányok, lizénák és ívbordák, továbbá négy szoborfülke gazdagítja. A felső körmezőben a Teremtő, a következő képsorban 16 szeráf, az ablakok között Krisztus és az ő eljövetelét jövendölő próféták valamint Keresztelő Szent János ülő alakja, az ablakok feletti felületeken 16 kerub, alattuk mondatszalagokat tartó angyalpárok mozaikképei láthatók. Az ívháromszögeket a négy evangélistát ábrázoló mozaik tölti ki. Valamennyi felsorolt mozaikkép a velencei Salviati és Jesurum cég műhelyében készült Lotz Károly tervei alapján. A műmárvány- és mozaikfelületeket gazdag- plasztikai elemekkel díszített stukkótagozatok, osztópárkányok fogják közre. A stukkófelületeket több színű festés borítja amit a mozaikok arany hátteréhez igazodóan aranyozás gazdagít. A festési és aranyozási munkákat Scholtz Róbert és utódai Steinhausl János és Kölber készítették. A gipsz stukkók nagy valószínűséggel Szabó Antal munkái akinek a nevéhez fűződik a templom belsejét ábrázoló "fösz" (gipsz) minta elkészítése is. Korábban feltehetően az épületszerkezetek, illetve a kupolafedés károsodása miatt jelentős beázások történhettek, aminek eredményeképpen a stukkó tagozatok és a falszerkezet is több helyen megbomlott. A felületek nagyobb részén csak erős szennyeződés, hajszálrepedezettség volt észlelhető. Az általában kb. 50 évig megmaradó kazein kötőanyagú festés állapota már tisztítassal sem volt fenntartható, ezért a szakmai zsúri állásfoglalása, illetve a jóváhagyott restaurálási tervben foglaltaknak megfelelően színhelyes rekonstrukciós visszafestést készítettünk. A színek pontos beállításához, az eredeti színviszonylatok meghatározásához támpontot adtak a letisztított mozaik- és műmárványfelületek is. Ezeknek, valamit a szoborfülkékben elhelyezett négy spiáter anyagú szobornak a restaurálását, a díszítőfestő-aranyozó munkákkal párhuzamosan, felkért szakrestaurátorok készítették. A mozaikképek restaurálását Zsámboki Orsolya irányításával a Bart Kft., a műmárvány- és szoborrestaurálást Seres András (Lotz Stúdió) készítette. A stukkódíszítéseket a Lancetta Kft. egészítette ki. |
Fotó: Peti Péter |