Az írásfejtés racionális tevékenység, de az ezer vagy ki tudja hány éves szarkalábakban rejlő üzenet átvételéhez legtöbb esetben nem elég a jelek felismerése, a tárgyi tudás, a logika - intuíció, átélés, a régholt rovóval való valamiféle azonosulás is szükséges. A képein megjelenő rovásjelek nem dekoratív - pláne nem magyarázó szándékúak, inkább a múlttal való azonosulás jelzései. Nem ismerhetjük igazán legtávolabbi őseink lelkiségét. Ránk hagyományozott kincseikben: a csodálatos nyelvben, a dallam és formavilágban ott rejlik azonban lelki portréjuk számtalan vonása. Kellő érzékenységgel és elmélyültséggel ezekből megtudhatjuk, hogy milyen áhítattal keresték Istent, milyen érzelmekkel kötődtek embertársaikhoz és a világhoz, milyen bölcsességgel vették tudomásul a Kozmosz és a földi élet jelenségeit. Egy indián festő indiánsága nem arról ismerhető fel a képe alapján, hogy egy pumát választ tárgyául, hanem hogy a művön tisztán érzékelhető az ember és a természet generációkon átívelő fizikai és misztikus kapcsolata. Nem biológiai lény, hanem az évezredes félelem, tisztelet és együvé tartozás jelenik meg az akár konkrét, akár elvont formákban. Bicskey Zsolt képeiről sem a valóságos vagy akár legendás történelmi alakok néznek vissza, még kevésbé egy adott történelmi kor vagy pillanat illusztrációi. Bizonyos értelemben kilépnek az időből, hiszen valójában a pszichikum mélyéről felbukkanó ősképek, archeticusok ezek, és így üzenetükkel rezonanciát váltanak ki a nézőből, s identitásának mélyebb gyökereire figyelmeztetik. A lélektől lélekig vezető út a múlt irányában sincs teljesen elzárva még, de nem ismerhetjük fel küldetésünket, bizonytalanná, jellegtelenné válhatunk, ha nem őrizzük meg ezt az utat. Kiállítás-megnyitó: 2005. július 18. 18 óra Megnyitja: dr. Kiszely István antropológia professzor A kiállítás helyszíne: Magyar Kultúra Alapítvány, 1014 Budapest, Szentháromság tér 6. A kiállítás megtekinthető: 2005. július 18. - 31. Nyitva tartás: 10-18 óra között További adatok a művészről és műveiről: www.tolnaart.hu Kép: Őrzőnk, vegyes technika