A VAM and Art Design Galériában egy időben három kiállítás várja az érdeklődőket, akik egyrészt Marokkóból, Tibetből és Örkényből érkezett kézi gyapjúszőnyegeket, A magyar üveg címmel öblösüvegeket csodálhatnak meg, valamint megismerkedhetnek Breuer Marcell építésszel és korának formatervezőivel. A design-nak több irányzata is létezett, de általában a Bauhaus tevékenységét azonosítják a "modernizmus" irányzatával. |
Gerrit Rietveld kék, sárga, piros széke | Breuer-féle szék | |
Nyilvánvalóan hatottak rá a holland De Stijl-csoport művészei, Gerrit Rietveld és Theo van Doesburg. Míg első munkái textilkárpitozással fából készültek, addig később acélcsővel kezdett dolgozni, így született a Klubfotel kockaszerű formája és könnyű mégis erős váza, amely a nehéz, zömök, hagyományos bútorok antitézise. Egyik legnevezetesebb alkotása a "Wassily" karosszék, amelynek háttámlája, ülése és a karfák először szövetből, majd bőrből kézültek, s könnyedséget, a formák átláthatóságát és a szerkezet rugalmasságát eredményezték. A tárlaton természetesen ez is megfigyelhető és kipróbálható. A formatervező azonban remek építész is volt egyben, megvalósult épületei közül a legfontosabbak között szerepel a New york-i Museum of Modern Art, a párizsi UNESCO székház, Rotterdamban a De Bijenkorf-üzletház vagy Minnesotában a St. John#8217;s Abbey temploma. |
Breuer Marcell tervezte bútorok |
A designtörténeti kiállításon Breuer Marcell munkái mellett egyébként válogatást láthatunk a 20. század egyik legnagyobb hatású és legforradalmibb építészének, Le Corbusier-nek formatervezői alkotásaiból, illetve a modern építészet és formatervezés egyik szintén kiemelkedő alakjának, Ludvig Mies van der Rohe tervezéseiből, aki egyébként üveg és acél felhőkarcolóival rendkívüli hatást gyakorolt a modern városkép kialakulására. A tárlaton feltűnnek még Eileen Gray munkái is, és Gerrit Rietveld piros sárga, kék, minden ízében absztrakt székét is megtekinthetjük. A kiállítás december 21-ig látogatható. Fotó: Szilágyi Katalin |