|
Kétségtelen, hogy a cekker, ez a szocializmus évtizedeiben a háziasszonyok elengedhetetlen tartozékává vált, fonalból, esetenként műanyagból szőtt bevásárlószatyor újra kezd népszerűvé válni. Köszönhető ez nem utolsó sorban a környezetbarát termékek megnövekedett keresletének, illetve a nosztalgia és a retró előretörésének ? egy cekkereket áruló oldal például többek közt a ?trendi és retró egyszerre? szlogennel érvel a termék mellett. Sőt, akad, aki Cekker 1.2 néven frissített verziót készített a horgolt szatyorból.
|
A Polis Caffé Culturale hybrid art & caféban május 13-án nyílt Cekker című kiállítás három művésznek ez emblematikus tárgyhoz fűződő ?viszonyáról?, ennek révén pedig a fogyasztói társadalomról, a vásárlás rítusáról mesél. A cekkerrel a szó szoros értelmében Födő Gábor ápolja a legszorosabb kapcsolatot, hiszen ő egyenesen a jól ismert, régi bevásárlószatyrok műanyagból szőtt zsákanyagára álmodta linómetszeteit. Alkotásai leginkább egy furcsa képregényre hasonlítanak, amelynek kockái elcsúsztak, így helyenként csak egy-egy képrészlet, testrész villan elő az untig ismétlődő piaci dráma epizódjaiból. ?Vigyázzon magára!? - inti az egyik idős néni a másikat két vásárlás között, míg a szatyrot szorongató, zsörtölődő feleség a férjét unszolja: ?Megfogod végre??.
|
Némi irónia vegyül Szabó Eszter apró képekből álló, áttetsző felületre készült, tüneményes akvarellsorozatába is: mint valami végtelenül bájos Tesz-vesz város jelenik meg a pláza mozgólépcsőjén tömött sorokba rendeződő tömeg. Az egyes arcok ? más alkat, más szatyor ? torz archetípusokként külön-külön is felbukkannak, ám egy idő után ráeszmélünk: körvonalaik nem csak az akvarellnek köszönhetően mosódnak el. A május 31-ig megtekinthető tárlat nem annyira kritizál, mint inkább felidéz, emlékeztet, felmutat. És még gyönyörködni sem felejtünk el a nagy szatyorrengeteg közepett.