Copfos avantgárd az Ernst Múzeumban
A Budapesten született Prinner Anna copfos lányként 1927-ben érkezett Párizsba, ahol műveinek nagy részét alkotta, s nem sokkal halála előtt Antonina néven került kórházba. A fennmaradt fotók és anekdoták alapján ugyanakkor Franciaországban férfiként öltözködött, egyik legjobb barátja, Pablo Picasso csak Monsieur Madame-nak szólította, s a művészettörténet is Antonként tartja számon - írta róla egy tavalyi franciaországi kiállítás kapcsán a Le Monde című párizsi napilap.
Az Ernst Múzeum tárlatáról szóló ismertető szerint Anton Prinner, születési nevén Prinner Anna, eredetileg festőnek indult, Budapesten Rudnay Gyula és Vaszary János tanítványa volt, Franciaországban és a világban legnagyobb sikereit mégis szobraival érte el. A metszetkészítés technikáit is elsajátította a nemzetközi hírű Atelier 17 grafikai műhelyben, és egy sajátos klisékészítési eljárást is bevezetett, amelyet "papírgravírozásnak nevezett el". Az egyiptomi Halottak könyvéhez és az Apokalipszis könyvéhez készített megrendítő, transzcendens illusztrációit a Francia Nemzeti Könyvtárban őrzik.
Az 1983-ban, nyolcvanegy évesen elhunyt magyar származású művészt mély barátság fűzte Picassóhoz, könyveihez Antonin Artaud francia költő, író, színházi rendező írt ajánlást, Robert Capa magyar származású fotográfus pedig az ő fürdőszobájában hívta elő a spanyol polgárháborúban készült képeit.
Anton Prinner Párizs után Vallauris-ba költözött, s ott elsősorban kerámiák készítésével foglalkozott. Számos tárlata nyílt Párizsban a II. világháború előtt és után, 1938-ban kiállított a budapesti Tamás Galériában és szerepelt az 1970-es években rendezett, franciaországi magyar művészeket bemutató műcsarnoki tárlaton is; munkássága ennek ellenére szinte teljesen ismeretlen a magyar közönség számára - olvasható az Ernst Múzeum ismertetőjében.
Az intézmény - mint írják - kiállításainak szervezésekor törekszik arra, hogy olyan, a fősodorból kieső, de lényeges művészeti kérdéseket feltevő egyéneket, irányzatokat mutasson be, amelyek jelentős szerepet játszottak az európai szemlélet alakításában. Anton Prinner ezoterikus hatásokkal átszőtt, valóban "isteni" alkotásai ilyenek. A kiállításon szereplő alkotások közül 250 érkezett Franciaországból, ezek zömében a művész sajátos eljárásával készített metszetek, de szobrokat is láthatnak a tárlaton az érdeklődők. Magyarországi gyűjtők tíz műalkotást kölcsönöztek az Ernst Múzeum Anton Prinner-tárlatára, amelyet május 23-ig láthatnak az érdeklődők.
(Múlt-kor/MTI)