Csák Ferenc |
(MTI) - A január végéig az Oktatási és Kulturális Minisztérium nemzetközi szakállamtitkáraként tevékenykedő új főigazgató elmondta: tanulmányai, és eddigi hivatalos feladatai során tudatosan képezte magát a kulturális menedzsment terén. "A regensburgi egyetemen előbb közgazdaságtant tanultam, végül politológia és művészettörténet szakon diplomáztam. Szakmai gyakorlatomat a Nemzeti Galériában végeztem 1997-ben" - árulta el.
Az MNG-t a következő öt esztendőben igazgató Csák Ferenc hangsúlyozta, hogy az egyik legrangosabb magyarországi közgyűjtemény vezetőjének az erős érdekérvényesítéshez egyaránt jól kell ismernie az adott ország, régió kultúráját és az állami intézményrendszer működését. "Nincs pártpolitikai tisztségem, nem vagyok tagja az Országgyűlésnek" - reagált a kinevezése óta őt ért támadásokra az MNG új első embere. "Az elmúlt négy évet a hazai kultúra területén töltöttem kulturális szakpolitikusként. Olyan, a szakmámból és a végzettségemből adódó feladatokat láttam el a minisztériumban, amelyek a közügyeket szolgálták" - hangsúlyozta.
Mint Csák Ferenc emlékeztetett, a Szépművészeti Múzeumot vezető Baán László személyében Magyarországon is volt már példa arra, hogy a kulturális tárca államtitkára utóbb nagy nemzeti közgyűjtemény élére kerüljön. "Az átjárás egy szakminisztérium és egy nemzeti gyűjtemény között egy demokráciában természetes, hiszen az ember ugyanazt a tudását kamatoztatja" - vélekedett.
Németországi egyetemi tapasztalatai alapján Csák Ferenc elmondta: nem igaz, hogy a magyar művészettörténet nagy alakjait, irányzatait ne ismernék Nyugat-Európában, a magyarországi romantikától Rippl-Rónain és Munkácsyn át a magyar Bauhausig tanítják is a hazai képzőművészet történetét.
A művészettörténész-politológus szerint "az elmúlt ötven év magyar képzőművészetének felkutatására, bemutatására ugyan voltak kisebb-nagyobb sikeres próbálkozások, de ez a munka még nem teljes, mert ezt az időszakot is be kell építenünk az egyetemes művészettörténetbe".
Csák Ferenc szerint ezért az MNG egyik legfontosabb feladata a magyar művészet nemzetközi kontextusba helyezése. "Egymás mellé helyezni egy-egy korszak hazai művészeti irányzatainak külföldi gyökereit, európai kortársait: jó példa erre a nemrég záruló, München magyarul című kiállítás, vagy a korábban Franciaországban is több helyen látható Magyar Vadak tárlat. Az egymás melletti példákon keresztül lehet értelmezni az európai kultúrához tartozásunkat, ennek felmutatására a Nemzeti Galéria kiváló terep" - fogalmazott.
Természetesen az MNG-re mint a magyar képzőművészet 1100-tól napjainkig ívelő történetének legjelentősebb gyűjteményére fontos szerep hárul a vizuális kultúra fejlesztése terén is - mondta el Csák Ferenc. Mint kifejtette, minden korosztály vizuális kultúráját a múzeumokon keresztül lenne érdemes fejleszteni, és ebben komoly feladatai vannak a Nemzeti Galériának.
"Nagyon fontos, hogy az MNG a magyar művészettörténet egyik legjelentősebb kutatóhelye, az itt zajló kutatások publikációkban, nagykiállításokban öltenek testet. Lényegesnek tartom, hogy kutatásainkat transzparensebben és jobban tudjuk bemutatni a közönség számára; ennek feltétele, hogy olyan látogatóbarát kiállítási környezetet teremtsünk, amilyet ma jogosan várnak el a múzeumlátogatók. A galériát egy XXI. századi kulturális köztérré kell változtatnunk a közeljövőben" - vázolta elképzeléseit.
Mint Csák Ferenc megjegyezte, pályázatában is vállalta, hogy őszre elkészíti az intézmény modernizációs fejlesztési tervét. "Növelni kell a galéria külső támogatását, olyan új külső forrásokat, szponzorokat bevonni, melyekkel a világ más nagy nemzeti gyűjteményei is élnek. Egy XXI. századi intézmény vezetőjének törekednie kell arra, hogy ne csak az állam finanszírozza a tervezett fejlesztéseket" - vallott terveiről a főigazgató, hozzátéve: bizonyos beruházásokra az európai uniós pályázatok is fedezetet nyújthatnak.
Csák Ferenc más nagy hazai múzeumokkal is együttműködésben gondolkozik: "szeretném, ha a nemzeti gyűjtemények vezetői között aktív együttműködésre kerülne sor, hiszen mindannyian egy hajóban ülünk. Az erős érdekérvényesítésre akkor van esélyünk, ha az intézmények tudnak egymás problémáiról, és képesek együttműködni. Közös terveink is lehetnek."
Szerencsére a galéria egyes gyűjteményeinek élén nagyszerű szakemberek állnak, az MNG művészettörténészi köre kiváló - szólt leendő munkatársairól az új főigazgató. Mint elmondta, a következő három-négy év kiállítási terveit először a kollégáival kívánja egyeztetni.