Az árverés legnagyobb szenzációit az 1900 és 1940 közötti, progresszív művészet prominensei jelentik. Olyan főművek kerülnek kalapács alá, mint Czóbel Béla idáig ismeretlen Fauve csendélete, Orbán Dezső és Márffy Ödön 1910 körül készült alkotása, valamint a Gresham-kör két kiváló művészének, Bernáth Aurélnak és Szőnyi Istvánnak egy-egy főműve. Mellettük természetesen más, jelentős alkotók művei is jelen lesznek a tavaszi kínálatban, többek között: Aba-Novák Vilmos, Egry József, Fényes Adolf, Kádár Béla, Mednyánszky László, Munkácsy Mihály, Patkó Károly, vagy éppen Vaszary János ritka kivételes kvalitású, 1912-ben készült fürdőző aktja.
Mednyánszky László: Tavaszi eső után |
A XIX. századból Molnár József, Ifj. Markó Károly és Markó András tájképei mellett elsősorban Munkácsy Mihály műtermi részletét és Mednyánszky László több alkotását érdemes kiemelni. A felvidéken született mester hét képe szerepel az árverésen, melyek közül a nagyméretű Tavaszi eső után című festmény ígérkezik a legizgalmasabb tételnek. Ez az alkotás egyben rekorder is, hiszen még egy Mednyánszky festmény sem indult árverésen 20 millió forintért.
A XIX. és a XX. század közötti átvezető időszak kínálatából Perlmutter Izsák Holland táj című nagyméretű festménye, valamint Fényes Adolf szépen metszett arcélű, szomorkás parasztlánya emelkedik ki kvalitásával.
Czóbel Béla több szállal kötődött a francia főváros pezsgő művészeti szcénájához. Az 1900-as évek elején piktúrája elsősorban a fauve festőkhöz állt közel. Ebben az időszakban készült alkotásainak többsége ma még ismeretlen a nagyközönség számára.
1908 körül a nagybányai periódusánál is progresszívebb, határozottan a legmodernebb tendenciákkal párhuzamos stílusban alkotott, aminek kiváló példája a most árverésre kerülő Fauve csendélet. A kép előkerülése elsősorban azért fontos, mert segítségével kirajzolódik Czóbel eddig teljesen ismeretlen, a Nyolcak megalakulását közvetlenül megelőző korszakának körvonala.
Czóbel pályatársai közül Márffy Ödön és Orbán Dezső egy-egy kiemelkedő jelentőségű alkotása is árverésre kerül. A két remekmű külön érdekessége, hogy mindkettő az 1910-es évek legelején készült, s feltételezhetően a Nyolcak valamely kiállításán is szerepelhetett anno. Az 1910-es évek progresszív festészeti irányzatait reprezentálják ugyancsak a kínálatban Vaszary János Fürdés utánja, valamint Gábor Jenő korai 1919-es pécsi látképe is.
Az 1920-as évekre datálható kínálatban Patkó Károly két kivételesen szép alkotására licitálhatnak majd az érdeklődők. A festő 1927-es portréja, valamint 1929-ben készült merész rövidülésben festett aktképe az árverés legkomolyabb favoritjai lehetnek. Az aukción kínálatában két remek Balaton parti kompozíciójával szerepel Egry József.
Egry mellett a Gresham-kör két másik húzó nevének egy-egy főműve is szerepel az árverés kínálatában. Bernáth Aurél az 1930-as években felesége pöstyéni munkahelyén remekművek sorát alkotta meg, többek között a most árverésre kerülő Játszó gyermeket, mely végül nem Fruchter Lajoshoz, Bernáth legkomolyabb gyűjtőjéhez, hanem a szintén a Gresham-asztaltársaság gyűjtőköréhez tartozó, kiváló műbarát, Szilágyi Sándor kollekciójába került. A kínálatban főként az 1930-as évekre keltezhető alkotások között a fenti Bernáth Aurél-alkotás mellett több más remekmű is a Szilágyi gyűjteményből került a mostani árverésre. Így például Szőnyi István 1935-ös kiemelkedő kvalitású zebegényi tájképe, melyen már a festő értett stílusának minden elemét fellelhetjük.
A kínálat 1945 utáni részét több, immár klasszikusnak tekinthető művész vezeti fel. Barcsay Jenő két ritkaságszámba menő kompozíciója, Gyarmathy Tihamér, Orosz Gellért, Ország Lili művei mellett, a legnagyobb figyelem Kondor Béla Jelenés című, 1958-ban, a festő ikonperiódusának kezdetén készült alkotását övezheti majd az árverésen.
Az aukciós anyag május 16-ig tekinthető meg a Falk Miksa utcai galériában.