(MTI) - A Zsolnay márkanév története során mindig szoros kapcsolatban állt a művészettel és a kultúrával, sohasem csupán használati tárgyak gyártójaként volt ismert - hangoztatta Kunszt Márta, Pécs kulturális ügyekért felelős alpolgármestere a szerdai megnyitón.
Mint kifejtette, a kulturális főváros címért végig nagyon erős vetélytárs volt Debrecen, és a Zsolnay-negyednek óriási szerepe volt abban, hogy végül Pécs került ki ebből győztesen, mert - tette hozzá - teljesen egyedi és sajátos elem volt.
Kósa Lajos, Debrecen polgármestere a megnyitón kiemelte: a két város között az EKF-év folyamán további közös kiállítások és kulturális programcsere fog megvalósulni, ezek részleteiről azonban nem beszélt.
A debreceni Kölcsey Központban május 17-ig látható tárlaton a hagyományos Zsolnay-remekművek mellett megtekinthetők a Zsolnay Vilmos szellemében készült, de mégis új irányvonalat reprezentáló innovatív porcelántárgyak is.
A kiállítás középpontjában azok a nemrégiben felújított szecessziós vulkán-vázák állnak, amelyek eredetileg Sikorski Tádé formatervei alapján készültek, motívumaikat feltehetően Darilek Henrik tervezte a múlt század fordulóján. A vulkánfüstöt és pineafákat ábrázoló három különböző színváltozat az éjszaka, a hajnal és a napvilág színeiben pompázik. Ezek a vázák három festő munkáját jelenítik meg.
A mintegy kéttucatnyi művet bemutató kiállításon megjelenik a Rippl-Rónai készlet is, amelynek darabjai a festő eredeti motívumterveinek adaptációjával jöttek létre. A tervek a budapesti Andrássy-palota ebédlőjének berendezéséhez készültek.