Dezső Tamás-tárlat nyílik Pozsonyban
(MTI) - A 2009-ben kezdett fotóesszé, vagyis hasonló témájú képek sorozata a posztkommunista régió jellegzetesen átmeneti időszakát, szimbolikus szereplőit és helyszíneit vizsgálja - mondta el Dezső Tamás.
Az elmúlt három év kelet-európai utazásait megörökítő Itt, bárhol sorozatban a helyszíneken és az ott élő embereken keresztül mutatja meg a fotós a rendszerváltás óta változatlanul maradt sajátos kelet-európai világot.
Azért kapja lencsevégre a lepusztult, üres laktanyát, a gyomnövény felverte udvart, a lerobbant panelházakat, a magas, málló fal mellett lapuló lakókocsit, amelyben világítás, tehát élet van, mert félő, hogy ez a látvány pillanatok alatt - könnyelműség vagy érdektelenség okán - észrevétlenül elenyészik, és megismételhetetlen mivoltában talán már holnap nem lesz sehol - fejtette ki.
Dezső Tamásnak az a véleménye, hogy a rendszerváltó ország 20 év alatt megfeledkezett bizonyos helyekről: utcák, háztömbök, grundok, akár egész kerületek váltak zárvánnyá, amelyekben megrekedt egyfajta félszeg, felejteni vágyott kelet-európaiság. Helyek, amelyek valójában sajátos időszámítás szerint saját múltjukból bomlanak alkotóelemeikre, hogy aztán maradványaikat csöndben visszahódítsa magának a természet, mint ahogy egyik fotóján az elhagyott épületre ráfutó növényzet teszi. "Ezeket a miniuniverzumokat nem a teljesség megörökítésének szándékával figyelem, inkább egy-egy önkényesen kiragadott részletüket igyekszem egy idejemúlt létforma ikonjává sűríteni" - mondta.
Dezső Tamásnak ez a sorozata látható volt májusban a Raiffeisen Galériában, és ugyancsak idén Franciaországban, Montrouge-ban elnyerte vele a Biennale Jeune Création Européenne (a Fiatal Európai Alkotók Hálózatának Biennáléja) Nagydíját tíz ország 80 művésze közül, és kitüntették Santa Fében is, az Egyesült Államokban.