DIVATOLIMPIA 2005 országos divattervezői verseny

Képző

A Divatolimpia Magyarországon egyedülálló kezdeményezés. Jelenleg nem létezik olyan pályázat alapú tervezői versenyeztetés, amely lehetőséget adna az iparművészek mellett más divatiskolákban végzett tehetséges tervezők számára is ahhoz, hogy elindulhassanak egy nyílt, pénzdíjas versenyen.

A Divatolimpiát szeretnénk hagyománnyá tenni és egy olyan versenynek elfogadtatni, amely évről évre ad bíztatást és lehetőséget azoknak az iparművész és divattervező tehetségeknek, akik alkotásaikkal, munkáikkal gazdagítják Magyarország kulturális, művészeti értékeit.

A Divatolimpia döntője - mely megrendezésére befogadó partnerünk a Stella Rt., a Budapesti Kongresszusi Központban helyet és időpontot biztosít - nagyszerű lehetőség arra, hogy a fiatal tehetségek, divat stúdiók munkáival a nagyközönség is találkozhasson, és megismerhesse a magyar divat és design, mint a mindenkori aktuális szellemi, társadalmi irányzatokat leginkább tükröző alkalmazott iparművészet legújabb alkotásait. A divat ez által bekerülhet a kulturális élet vérkeringésébe, és új alternatívákra hívhatja fel a figyelmet.

A Divatolimpiát minden évben meg kívánjuk rendezni és olyan hagyománnyá tenni, amelyre számítanak és várnak a magyar divattervezők és a nagyközönség egyaránt.

A ?Divatolimpia 2005? megvalósítás módja:

1. Pályázati kiírás megjelentetése.

A pályázati kiírás tartalmát és a gála keretében megrendezett döntő időpontját a szövetség adatbázisában szereplő divattervezőknek közvetlenül megküldjük, azonban 2005. májusában és júniusában megjelentetjük egy-két jelentősebb divatlapban a pályázati kiírást egyrészt azok számára, akikkel nem állunk kapcsolatban, másrészt a divat iránt érdeklődő nagyközönség számára. (például: Glamour, Magyar Iparművészek lapja, Gyöngy, Hölgyvilág, Kiskegyed, Fanny, Reggel, Flyerz, Next Magazin, MTV kulturális műsorok, VIVA Trend, www. fashion.hu, www. bpfashion.hu?stb.)

2. Elődöntő

A pályázatok beérkezését követően a 8 tagú szakmai zsűri zárt elődöntő keretében értékeli és kiválasztja minden meghirdetett kategóriában azokat a versenyzőket, akik a Divatolimpia nyilvános döntőjébe bejutnak.

Az elődöntő eredményéről a döntőbe jutott versenyzők értesítést kapnak és a döntő időpontjáig készítik el a versenykollekciójukat.

3. Döntő

A döntő időpontjának meghirdetése. (napilapokban, Exit Magazin, Magyar Iparművészek lapja, Duna TV, m1 délelőtti műsora, Viva Trend)

A nyilvános divat show és gála keretében megrendezett Divatolimpia döntője lesz a fő esemény 2005. október 22-én a Budapest Kongresszusi Központban a Stella Rt. által megszervezett Vitalworld VII. nagyszabású szépségkiállításon mint kerethelyszínen, ahol egyébként első ízben a Galéria térben divatkiállítás is lesz. (A Vitalworld két napos rendezvény látogatottsága a felmérések alapján 12.000 látogató volt a múlt évben. Tehát önmagában a keretrendezvény nagy tömegeket vonz.)

A ?Divatolimpia 2005? döntőjére a szakma részére meghívót küldünk, a nagyközönség számára pedig nyilvánosan hirdetjük meg. A belépés ingyenes. A záró eseményt két egymást követő este, október 22-én és október 23-án is bemutatjuk.

A bemutatóban nagy hangsúlyt fektetünk a látványra, hiszen három meghirdetett kategóriában tekintheti meg a meghívott szakma és a nagyközönség a döntőbe jutott fantáziadús kreációkat, amelyek közül az egyik kategóriában a víz, mint alapelem lesz az inspirációs téma. Minden döntőbe jutott tervező bemutatja a pályamunka keretében elkészített öltözékeit, amely minimum 4-6 darabból álló kollekciót jelent.

A döntőbe, minden kategóriában 12 tervező jut be, akik közül a szakmai zsűri fogja kiválasztani a kategória győztest. A közönség számára az egyes jelenetek előtt röviden szóban bemutatjuk az induló tervezőt, stúdiót.

Az egyes bemutatók között a ruhákról készült fotókból, a művészi igényű divatrajzokból lesz vetítés, illetve meghívott fiatal énekesek adnak elő egy-egy produkciót.

A bemutató az egyes kategóriák győzteseinek kihirdetésével végződik. Minden kategóriában az első helyezett pénzdíjban részesül.(500.000,-Ft) Külön közönségszavazást is rendezünk, amely alapján közönségdíj is kiosztásra kerül.

A döntőn jelen lévő szakmai zsűri mellet olyan neves személyiségeket szeretnénk meghívni, mint Helmut Lang híres osztrák divattervező, illetve Budapest Főváros Önkormányzat képviseletében Schiffer János, alpolgármester.

4. Kiállítás

A Divatolimpia gálabemutatójának időpontjával egyidejűleg neves divatfotósok által a döntőbe jutott kreációkról készített fotókból rendezünk kiállítást, illetve a Budapest Kongresszusi Központ különböző pontjain elhelyezett babákon lesz bemutatva mintegy 20 fiatal iparművész őszi kreációja, ?Őszi babák? címmel.

Közreműködők:

Magyar Divat Szövetség

Stella Kereskedelmi és Ipari Részvénytársaság

Glamour Magazin

Magyar Iparművészek Lapja

?The Room? fashion & art magazin

Szépkilátás Művészeti Egyesület

A döntőbe jutott divattervezők

Várható nézőszám:

Bartók terem férőhely száma 400-500 fő és tekintettel arra, hogy a gálát október 23-án megismételjük, összesen 800-1000 fő látja élőben a záró eseményt.

Közvetve a keretesemény miatt 10-12 ezer ember fog értesülni a rendezvényről illetve a döntő után sajtóanyagot állítunk össze, amelyet megjelentet a Nők lapja, Elle Magazin, Magyar Iparművészek lapja, Next Magazin, Népszabadság?.

A verseny hazai jelentősége

A verseny megrendezése a mai Magyarországon, a jelenlegi gazdasági környezetben különösen fontos, hiszen az utóbbi években a magyar divattervezőknek meglehetősen mostoha körülmények között kellett dolgozniuk, alkotniuk. Nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy napjainkban a magyar divatipar és a divatdesign kultúra résztvevői sokszor az életben maradásért küzdenek, és ennek oka nem a tehetség vagy az eredetiség hiánya.

Az állami támogatások ezen a területen teljesen megszűntek, ösztöndíjak illetve pályázatok elnyerésére főként külföldön van lehetőség.

A fizetőképes kereslet hiánya és a kínai dömping árak miatt a divatipar vállalkozói is igen nehéz helyzetbe jutottak.

A divatipar jelenlegi csőd közeli helyzetéből a kivezető utat egyértelműen a tervezés és a design jelentheti. Egyre nagyobb súlyt kapnak az egyedi tervezésű és egyedi elkészítésű ruhák, egyéb kiegészítők, amelyek ellensúlyozzák a tömegigényeket kielégítő olcsó divattermékeket.

Az Európai Unió számos tagállama felismerte már a design és a hazai termék védelmének, fejlesztésének jelentőségét. A hagyományos divatnagyhatalmakon (pl.: Franciaország, Olaszország) kívül az angol, a spanyol és az osztrák állam nemzeti költségvetései is jelentős pénzeket fordítanak a divat művészeti és szellemi alapját képező design támogatására.

Például az osztrák állam egy közalapítványon keresztül mintegy 42.000.000,-EUR nagyságrendű pénzbeli támogatást nyújt az Osztrák Divatszövetségnek (UNIT-F) ahhoz, hogy a szövetség ösztöndíjak, fashion-week rendezvények, különböző versenydíjak, kiállítások szervezésével lehetőséget biztosítson az osztrák divattervezőknek a nemzetközi színtéren való megjelenéshez.

(Itt meg kell említeni azt a szomorú tényt, hogy Magyarország szinte az egyetlen olyan ország Európában, ahol nem létezik nemzeti fashion-week rendezvény, illetve fesztivál. )

Aktuálissá válik, hogy az Európai Unió más tagállamaihoz hasonlóan végre Magyarország is felismerje a magyar design kultúra jelentőségét. A magyar divattervezés ? amely maximálisan a kultúra része - is lehet igazi hungaricum, azaz olyan érték, amelynek fejlesztéséből profitálhatna az egész ország. Az adottságaink megvannak hozzá.