Drótszamár-sztori

Képző

Átfogó kultúrtörténetről szó sincs, de Budapest és a bicikli kapcsolata azért hatásos fotókkal, különleges tárgyakkal és sok-sok régi biciklivel jelenik meg, az előző századfordulótól a Rákosi Mátyás Művekben gyártott hazai darabokig. De mennyivel jobban jártunk volna, ha a rendezők (akiknek kilétére sem a tárlaton, sem a BTM honlapján nem derült fény) felcímkézték volna, melyik drótszamár mikorra datálható. Miért csak véletlenül tudhatjuk meg, ha egyáltalán, hogy az egyik sarokban támaszkodó kerékpáron egyenesen Isonzóból jött haza egy frontviselt katona az első világháború idején? És miért nincs egyetlen szó sem arról, hogy ki használta, mikor és hol készült az a falovacskás kis gyerekbicikli, amely körül most ott topognak a biciklimániás apukák gyerekei, és próbálnak észrevétlenül ráülni, csak egy kicsit? Pedig a sok magángyűjtő és közgyűjtemény anyagából összeállt bringatörténetben is biztosan sok adat ismert vagy kinyomozható.

 

Izgalmas a szüfrazsett mozgalom kerékpártudatos ágának itt felidézett sztorija, Elisabeth Pennel angol újságírónővel az élen, aki 1898-ban Londontól Berlinen át egészen Budapestig tekert, hogy bebizonyítsa, a nők is képesek kivételes sportteljesítményre. És fontos az a néhány korabeli női alsónemű is, amelyet egy tárlóban láthatunk: lám, így változtatta meg a kerékpározás gyors diadala az európai nők öltözködéskultúráját. De végig zavar az ötletszerűen egymáshoz párosított fotók, helyszínek logikátlansága, nehéz így eligazodni a történetben.

 
A történeti vonal a jelenben folytatódik, amihez a templomtér alatti, ritkán látogatható kripta ad helyszínt. Itt még kuszább a kép: aki nincs otthon a különféle kerékpár-változatokban, egyáltalán nem jön rá, melyik hajlásszögű bringa milyen funkcióhoz lehet rendelve.
 
Jó ötlet a bicajjal hajtható mozi, és szépen megemlékezik a kiállítás Európa legrégebben épített kerékpárpályájáról, az 1896-ban átadott Millenáris Velodromról ? egy kis kör meg is épült a kriptatér végében, lehet hajtani, akinek kedve szottyan ?, de inkább csak villanásokat érzékelünk a mai Budapest kerékpáros életéből. A tárlat kiemeli a Critical Mass szerepét, de nem foglalkozik a kerékpár-utakkal és a hozzá tartozó (hiányzó) infrastruktúrával, feltűnik néhány spéci biciklis karóra, egy hosszú bringatúra emléklapja, nagyszerű fotók a hóban vagy esőben sorakozó bicajokról, de mindez csak foltszerű marad.
 
A tárgyakból nemigen akar összegződni egy kiállítás. Ráadásul a kripta romjaiban való elrendezés éppen nem a városi közlekedés két keréken való, dinamikus megújulását sugallja, hanem egy menő divatbolt kirakatát utánozva, artisztikusan, de támpont nélkül, mint önálló műtárgyakat tálalja a bringákat. Kár, mert Budapestre ráférne egy-két kerékpáros ötlet, akár a múltból merítve, akár a jövő felé nézve, hogy élhető, szerethető nagyváros legyen.