Egy másik Európa

Képző


egyuttlet_vargyasi.jpg
Vargyasi Levente fotója

A pályázatot a Magyar Országgyűlés hirdette meg, szakmai segítséget a Magyar Fotográfusok Háza nyújtott hozzá. Több mint 4000 felvételből válogatták ki azt a közel százat, amit itt bemutatnak ? előtte Brüsszelben járt az anyag, innen tovább indul külföldi magyar intézetekbe és hazai közintézményekbe. A szakmai zsűri által legjobbnak ítélt fotók mellé internetes közönségszavazás juttatott be további képeket.


egyuttlet_stalter.jpg
Stalter György felvétele

Nem tudom, milyen hatással volt a zsűrire a pályázat honlapjára egy hónap alatt feltöltött anyag. Engem megdöbbentett, hogy milyen sok árnyalattal, mély drámaisággal örökítették meg a profi és amatőr fotósok a hagyományok továbbélését. A Kárpát-medencére annyira jellemző, már-már abszurditásig menő paradoxonok itt mindennapi tényekké válnak. Ebben a szűk, politikai és identitásbeli feszültségekkel terhelt térségben annyi népcsoport, közösség, ősi foglalkozás, különleges hagyomány viszi tovább természetesen az elődöktől megörökölt szokásokat, ami már önmagában is csoda. A négy kategória mindegyikében remekművek születtek. És bár a kiállítás egésze inkább melankolikus hangulatot áraszt, mintsem az együttélés békés, megnyugtató energiáit közvetíti, a magyar és határon túli fotósok joggal büszkék az eredményre.


egyuttlet_egyed.jpg
Egyed Ufó Zoltán képe
A képek fényévnyi távolságra vannak a globalizációban lassan elszürkülő mai Európától, de annál erőteljesebben hordozzák az európaiság jegyeit. Népcsoportok, vallások és kultúrák keveredése, egymás különbözőségeinek tiszteletben tartása, szűk szellemi határok közé szorult közösségek belső kohéziója és a befogadó külvilág elismerése: erről az Európáról beszélnek. Döbbenetes sorozatot láthatunk Egyed Ufó Zoltántól, több kategóriában is; a panellakásokból kitüremkedő parabolaantenna-erdő, a saját otthonában modellt ülő faluszépék a szociofotó legszebb hagyományait viszik tovább. Haáz Sándor fotóesszéje a 85 éves molnárról, aki a 250 éve működő családi malmot görnyedt patriarchaként kezeli, vagy Kerekes M. István képei az elhagyott, beszakadt tetejű templom őrzőjéről varázslatos pillanatokkal ajándékozzák meg a nézőt. De nem kell Gyimesközéplokig menni a kultúrák együttélésének ragyogó pillanatai miatt: az időközben lezárt Dzsumbuj, vagy a Józsefváros utcaképe is drámai elemeket vonultat fel Stalter György fotóin.

egyuttlet_haaz.jpg
Haáz Sándor felvétele

A tematika nyilván vonzza a városi viszonylatban különlegesnek ítélt helyzetek megörökítését. A behavazott erdélyi falvak, a sokszáz éve ugyanúgy végzett munkafázisok egy rendíthetetlen világról adnak képet. Mélyszegénységről és érintetlenül őrzött életformákról még a XXI. század díszletei között is.