Ekler Dezső: Pályaív

Képző

... a kiállított épületfotókon megelevenednek az olyan alapvető ősi szimbólumok, mint amilyen a fal, a kapu, az oszlop és a torony, a tető, a barlang és dionízikus változata: a pince vagy tellurikus változatai: a domb és az aréna, a férfi és a nő, az angyal és szárnyai, vagy a szellemek: a hely géniuszai. Így pl. a Kaposvári Egyetem hengeres tömege pl. önmagában a torony, az őrtállás jelképiségét a szögletes régi épülettel szembeállítva a nőiség kerekdedségével és a termékenységet időző hasadék - motívummal vegyíti, kapuzata pedig a kétarcú Janust, a küszöbök őrét és a kezdetek istenét jeleníti meg. Külön tanulmányt érdemelne Ekler Dezső fal-építészete, aminek költészettel áthatott, mediterrán atmoszférát és egyfajta szakrális derűt árasztó változatai csaknem minden művében főszerephez jutnak, és talán leginkább Aldo Rossi építészeti világával tartanak rokonságot. Ugyanez a gazdag szimbolika hatja át a disznókői és meződombori borászati épületegyütteseket, ahol az íves térfal emberarcú oszlopai és ágasfái, mint élő lények önálló életre is képesek, mint ahogy ezt az itt kiállított, szakrális szobor jellegű modell is igazolja, és ahol az udvar ókori aréna - emlékeket kelt, miközben megidézi a magyar parasztházak és a kuriális építészet derűs klasszicizmusát. ? külön érdemes szólni Ekler Dezső kisplasztikai design - ouvre-jéről. Nem csak azért, mert Tea - és kávékészlet terve a világhírű Alessi cég nemzetközi sztár - építészeit felvonultató parádés készletében szerepel, hanem azért is, mert építészeti ars poétikájának szerves folytatásáról, ha úgy tetszik: jelen esetben kicsinyítésről van szó. Maga a készlet önmagában is gyönyörű, és arról tanúskodik, hogy a szerves építészet - legalább is Ekler Dezső esetében - egyáltalán nem áll ellentétben a legkorszerűbb anyagok high - tech színvonalú, korunk digitális kultúráját a legkorszerűbb szinten megjelenítő étoszával. Az organikus gondolkodás nem az anyagokon, nem a formákon, hanem egy olyan szellemiségen múlik, aminek lényege az anyagszerűségből kiinduló, de azt költészetté transzformáló teremtés. ? A teremtés - legalább is az első után - már csak újjáteremtés, kombináció, vagyis valóban nagyítás, kicsinyítés és transzformáció. És ehhez még valamit hozzá kell tennünk: Ekler Dezső mindezt olyan apollonikus derűvel teszi, ami nem zárja ki a szexualitást és a humort sem. ... építészetében nem csak Apollón, hanem az életöröm és Dionízosz is jelen van. Ha pedig a hallatlan transzformáció - készséget nézem, amiből a nagyítások és az áthallások származnak, Hermes - Mercurius szelleme sem hiányzik - amint ez a szombathelyi könyvtár terveiben is látható. - Meggyesi Tamás 2004. május A kiállítást 2005. január 12-én, 18 órakor Schneller István építész nyitja meg. A kiállítás megtekinthető: 2005. január 12. - 31. A kiállítás helyszíne: N&n galéria - 1065 Budapest, Hajós utca 39. A kiállítás kurátora: Nagy Bálint építész Kép: nagykállói Népművészeti Tábor