Ékszerritkaságok és festmény meglepetések a BÁV karácsonyi aukcióján

Képző

(MTI) - Az első napon a licitálók rendesen bevásároltak olcsóbb és milliós ékszerekből is. Különösen a női nem képviselői voltak aktívak, egy-egy nyakék, gyűrű, karlánc, melltű megszerzéséért hosszas küzdelmet vívtak. Mindazonáltal, a fülbevalók vitték a prímet. Csaknem kivétel nélkül elkeltek, pedig volt belőlük jócskán. Néhány tízezrestől a több milliós darabokig. Briliáns, gyémánt, zafír, gránát, smaragd és korall díszítésűek. A legmagasabb árat, 3,5 millió forintot azért az arany fülbevaló párért adták, amelyet két nagy és két apró briliáns ékített. Egy platina foglalatú, 2 nagy briliánsköves fülbevaló 1,9 milliót ért meg valakinek. Az alacsonyabb sávokban is különleges darabok közül lehetett válogatni. Ezek mindegyike emelt áron, gyakran duplázva kelt el.
Női szoliter gyűrűt 30-40 ezer és 3 millió közötti sávban lehetett vásárolni. A drágaköves és pecsétgyűrűk is jól szerepeltek. Leginkább az art deco ékszerekért versenyeztek. Csaknem ötszörös árat, 950 ezer forintot adtak egy briliánsokkal díszített platina art deco karkötőért, és akadt egy gyémántköves gyűrű is, amely a kikiáltási ár négyszereséért kelt el. Egy smaragdköves gyűrű, 1900-ból, eredeti dobozában.550 ezernél kezdett és 1,2 milliónál végzett. Új színfoltként jelentek meg az ezüst ékszerek, ezeket is jól vitték.
Bőségesen válogattak a százezer forint körüli férfi órákból, a 10-40 ezres nyakkendőtűkből, kézelőgombokból. Jó karácsonyi ajándék lehet bármelyik. Csakúgy, mint a női ékszerkarórák, karkötő órák. Ezek egyike, egy briliánsokkal díszes, gyöngyház számlapos, Philippe Patek márka 1 millióról 1,5 millióig emelkedett.
Félmillióról indult az aukció különleges darabja, egy kisméretű korona, amit a katalógus címlapján is szerepeltettek. A 17. századi erdélyi munka minden bizonnyal egy kegytárgy része lehetett. Előlapján tenyésztett gyöngy, smaragd és többszínű rekeszzománc ékesítéssel. A boldog vevő 700 ezer forintért vihette el. Egy, a Szűz Máriát és a Gyermeket ábrázoló rekeszzománc díszítésű imádságos könyvet 30 ezerről 65 ezerre licitáltak. Míg egy francia jelzésű, arany varrókészletet 100 ezer forintról indítottak és 260 ezernél ütötték le.
Az ezüstök közül egy 12 személyes, jelzett, bécsi kávéskészlet az 1900-as évekből csaknem háromszoros kikiáltási árat (240 ezer forint) ért el. Ritkán tűnik fel múlt század eleji skandináv iparművészeti munka a hazai műkereskedelemben. Ezért licitálták ötszörösére, 650 ezer forintra az ismert norvég ötvös-tervező, Tostrup 1912-es, kézzel kalapált és domborított körben sasokkal díszített gyümölcsöstálát. Egy másik gyümölcsöstál meg egyenesen Amerikából érkezett, az 1831-ben a Rhode Island-beli Providence-ben alapított Gorham manufaktúrából. A kerek, öblös tálat japán ihletésű rátett vörösréz díszítőelemekkel 80 ezer forintért indította a ház, de végül 190 ezerért vitte el valaki.
A festmény árverésen a legtöbbet, 4 millió forintot Mednyánszky László, nagyméretű Tátrai tájáért adták. Hincz Gyula korai művét, a nagyon színes, absztraktba hajló Cirkuszban című kompozícióját 380 ezer forintról fél millióra licitálták. Ugyanennyiért kelt el Nyilasi Sándor dekoratív, még nagybányai hatást mutató Vásár képe, ezt 180 ezer forintról lépegetett idáig. 550 ezerért vették meg az A. Normann jelzésű Fjord című tájképet. És ugyanennyiért koppant a kalapács Guido Grimani 19. század eleji Lagunájáért.
A 19. századi bécsi festészet legismertebb alakja, Hans Zatzka, akinek képei külföldi aukciókon dollár ezrekért cserélnek gazdát. Egy rokokó bájú zsánerképét 650 ezer forintért vitte el valaki.
Jól szerepeltek a 18-19. századi, többnyire ismeretlen, - s ezért alulértékelt - német, osztrák, holland festők képei. Egy 18. századi németalföldi festő rézlemezre olajjal festett Mária és Erzsébet találkozása című alkotása a kikiáltási ár több mint kétszereséért kelt el. Egy fára festett férfiportrét - ismeretlen, szerzőtől, akiben néhányan Mednyánszkyt sejtették - háromszoros kikiáltási áron vettek meg. A Schimansky jelzésű életkép 180 ezertől 480 ezerig bírta. A C. Briand jelzésű, 19. századvégi, fára festett, szokatlan képkivágású, allegorikus jelenet majdnem ötszörös árat produkált, 100 ezerről 460 ezerre emelkedett. A Pekáry István tervei alapján a Budai szövőműhelyben szőtt gobelin 120 ezerről indult és 400 ezernél végzett. Háromszoros árat adtak Péczely Antal kis velencei vásznáért is.