Ellentétek szintézise - Konecsni György plakátművészete 1932-1948

Képző

Konecsni György korának meghatározó művésze volt. A magyar vizuális kultúra emblematikus alkotásaivá váltak az 1930-as években készült idegenforgalmi és kereskedelmi plakátjai, szintúgy 1945 és 1948 között készült háborúellenes és választási plakátjai. A reklámgrafika műfajában "tízezrek számára közvetítette a harmincas évek korszerű törekvéseit, a Bauhaus tárgyilagos formáit, a szürrealisztikus társítások meglepő vizuális eredményeit, később az oldott, kalligrafikus vonalvezetést, vagy a lényegre koncentrált geometrikus formákat. S közben nem maradt csupán tolmács, az egyetemes áramlatokat a plakát nyelvén átköltött műfordító. Budapest képére gyúrt mindent, ami a keze ügyébe került, a képekhez hozzáadta a társadalmat, a történelmet, a szó legnemesebb értelmében közhellyé, szállóigévé avatta a vizuális kifejezés új eszközeit." (Perneczky Géza) Konecsni György Rudnay Gyula növendéke volt. A mesteréhez hasonlóan az eszmei tartalom közvetítésére törekvő tanítvány számára azonban nem jelentett konfliktust a reklámgrafikára való áttérés. Ezen a területen olyan példákból táplálkozhatott, amilyeneket a Kassák Lajos, Berény Róbert és Bortnyik Sándor által Magyarországra plántált Bauhaus-hagyomány teremtett. Konecsni és nem kis mértékben az ő hatására nemzedéktársai vették át a stafétabotot és tették meg a lépéseket az érzelmeket közvetítő, narratív vagy szimbolikus elemeket tartalmazó plakát felé. Az alapvetően modern felfogás megtartása mellett ők vezették be a plakátművészetbe a folklór és a klasszikus művészet elemeit. Konecsni első nagy sikereit az idegenforgalmi plakát területén aratta, mely az 1930-as évek elejétől kezdve egyre nagyobb szerepet kapott. Jól érvényesül ebben a témakörben biztos kompozíciós készsége, érzéke a finom színhatásokhoz. 1935 körül kereskedelmi plakáttervei a konstruktív irányvonal bűvöletében készültek. Több műve az 1930-as évek európai reklámművészetében jelentkező új tendenciákkal összhangban született meg. Az 1920-as évek montázsszerű megoldásai és absztrakt elemei a szürrealizmus asszociatív szemléletével és a metafizikus festészet hatásaival keveredtek. Ebben a szellemben bontakozott ki Konecsni munkásságának izgalmas fejezete 1945 és 1948 között, mely rendkívül nagy hatással volt kortársaira. A tárlatot magyar-angol nyelvű, színesen illusztrált kiadvány kíséri. Kurátorok: Dr. Bakos Katalin és Zsákovics Ferenc művészettörténészek A kiállítás helyszíne: Magyar Nemzeti Galéria, Budavári Palota, C épület, III. emeleti kamaraterem A kiállítás megtekinthető: 2005. október 20. - 2006. március 12. Kép: Wegry. Idegenforgalmi plakát, 1939 Magyar Nemzeti Galéria, Grafikai Gyűjtemény