Először a közönség előtt Rippl-Rónai Karcsú nő vázával című képe

Képző


karcsunovazaval_kieselbachgal_d_fri20090429008.jpg
A Karcsú nő vázával

(MTI) - A galériába belépőt az ajtóval szemközti falon fogadja az életnagyságú kép, amely profilból ábrázolja a fekete ruhás, vállig érő, vörösbarna hajú, karcsú nőt, amint áttört mintázatú vázát emel a magasba. A festmény "rokona" a Kalitkás nőnek, amely egy amerikai aukción került ismét magyar tulajdonba.

 
A 76x186 centiméteres festmény Bedő Rudolf gyűjteményének ékessége. A festő fiatal párizsi szerelmét ábrázoló képtől a mester soha nem vált meg, még az utolsó életmű-kiállításán sem került a közönség elé: Rippl-Rónai József (1861-1927) haláláig magánál tartotta. A kép a gyűjtőnek is ugyanilyen fontos volt, mert jóval több mint fél évszázada része volt a magángyűjteményének és a tulajdonos soha nem adta kölcsön kiállításra - mondta el Kieselbach Tamás galériatulajdonos szerdán. Hozzátette: az örökösök a galériát kérték fel a hagyaték áruba bocsátására, de a műtárgyak nem kerülnek kalapács alá, hanem a galérián keresztül adják el.
 
A kiállítótérben a Bedő-hagyaték egy része látható, a főművön, a Rippl-Rónai festményen kívül olyan festők képei sorakoznak a falakon, mint Gulácsy Lajos, Márffy Ödön, Kmetty János, Czóbel Béla, Derkovits Gyula, Ámos Imre, Tihanyi Lajos vagy Kádár Béla. Emellett olyan tárgyak is láthatóak a kiállításon, mint az 1600-as évekből való festett fa Madonna-szobor, gótikus és barokk bútorok, szekreter, vallási tárgyú, XVIII. századi festmények.
 
Bedő Rudolf az első világháborúban elvesztette az egyik lábát, ez is hozzájárult gyűjtőszenvedélye kialakulásához. Az 1920-30-as években kezdte a műtárgygyűjtést, gazdag nagypolgári család tagjaként. Apja jóvoltából bérházakat tulajdonolt, valamint Nagybányán vegyi és festékgyárat. Bedő Rudolf az ottani művésztelepen Orbán Dezsőtől tanult festeni. Támogatta a fiatal tehetségeket, Kádár Bélán viszont úgy segített, hogy megvette az életművét. Ámos Imre és Anna Margit is számíthatott rá, neki köszönhetően utazhatott el Ámos Párizsba és ismerkedhetett meg Chagallal - részletezte Kieselbach Tamás.
 
A galéria úgy állította össze a hagyatéki tárlatot, hogy a gyűjtemény hangulatát is megőrizte, mert a festmények alatt ott vannak az iparművészeti tárgyak, a barokk ülőgarnitúra és más míves, régi bútorok. A magángyűjtemény a II. világháború idején megcsappant, mert Bedő Rudolf sok mindent Londonba menekített, de mivel Magyarország a vesztesek oldalán került ki a háborúból, a londoni anyagot elárverezték. A szocialista Magyarországon anyagát védetté nyilvánították, s ez a gyűjtemény a lakásán megmaradt.
 
A teljes Bedő-hagyaték földolgozása után az anyagból könyv készül, amely áttekintést ad az egész gyűjteményről: a kötet várhatóan az év végéig készül el.