Előtérben az iparművészet - a formatervezés

Képző

Mielőtt a formatervezés különböző ágaival ismerkednénk meg, röviden bemutatjuk a Magyar Iparművészeti Egyetemet (fotó).
Hazánkban ez az egyetlen olyan felsőoktatási intézmény, amely a vizuális kultúrának, a mindennapok tárgyainak és környezetének tervezésére és kivitelezésére képez szakembereket.
Az ötéves tanulmányi idő alatt az első két szemeszterben alapképzésben részesülnek a hallgatók. A nyolc féléves szakmai képzésről a különféle tanszékek gondoskodnak.
A formatervező tanszéken ipari forma-, csomagolás-, valamint fémműves tervező szakos hallgatókat, a szilikát tanszéken kerámia, üveg, porcelán tervezőművészeket, szakembereket képeznek. A különböző textil munkák és bőrtárgyak tervezőinek szakait a textil tanszék, a grafika, fotó, animáció, video/AV szakokat a vizuális kommunikációs tanszék foglalja magába.

Mivel az iskola székhelye a fővárosban található, a hallgatóknak lehetőségük nyílik arra, hogy a nagyváros pezsgő kulturális életében részt vegyenek, hiszen a múzeumok, galériák, színházak, művészeti események színes programjaiból választhatnak. Az iskolához tartozik a Magyar Iparművészeti Múzeum épületében található néhány stúdió is, illetve a kecskeméti Nemzetközi Kerámia Stúdió.

Ezúttal a formatervező tanszékkel foglalkozunk kicsit bővebben, amelynek célja, hogy olyan szakembereket képezzen, akik akár kézműves, akár az ipari előállítás során magas szintű gyakorlati, esztétikai és formai képességek birtokában, az ergonómiai szempontoknak megfelelően tudják a tárgyakat megtervezni.
Továbbá olyan műszaki információkkal is rendelkezniük kell, amelyek lehetővé teszik az önálló tervezést, emellett el kell sajátítaniuk azt is, hogyan tudnak jól együttműködni az adott munkában résztvevő műszaki tervezőkkel, mérnökökkel, technikusokkal.
A tanszék specializációi, szakjai közé tartozik az ipari forma, a csomagolás tervezés, a fémművesség, ezen belül az ékszertervezés.

A csomagolástervezés körülbelül 8-10 éve divatos szakma Magyarországon is, a grafika és a formatervezés ötvözeteként lehetne meghatározni. Háromdimenziós ábrázolásban kell gondolkodni, hiszen egy tárgy becsomagolásáról szól - mondta érdeklődésünkre Orosz Anita (fotó), aki idén végzett ezen a szakon. "Az egyetemen minden évben több gyakorlati feladatot kell megvalósítanunk, emellett olyan előadásokat hallgatunk, mint a műszaki rajz, a tipográfia, az ábrázolás technika, az ergonómia, a formatervezés elmélete, nyomdatechnológia.
A csomagolástervezés összetett feladat, hiszen a grafikai programok mellett például tisztában kell lennünk azzal is, hogy a különféle anyagokból mely technológiával milyen tárgyakat lehet elkészíteni" - avat be Orosz Anita, aki úgy véli, ma egy csomagolástervező jobban el tud helyezkedni, mint más formatervező.
Évente általában 2-5 csomagolástervező végez, és ezzel nagyjából már telített is a piac. Az ifjú hölgy eddig kisebb cégeknek dolgozott, köztük például a Paqtrade Kft-nél, (amelynek vezetője egyébként az egyetemen is oktat) és főként arculattervezésre kérték fel, de web design-nal is foglalkozik. "Hiszek abban, hogy ennek a szakmának jövője van, hiszen még újdonságnak számít" - mondja.

Pezsgő csomagolás terv
Kozmetikai szerek csomagolás terv
A jövőben szívesen dolgozna nagyobb cégeknél, de mindenekelőtt olyan munkákat szeretne készíteni, amelyekre a mindennapi életben szükség van, mert Magyarországon jelenleg még csak ez eladható.

A fémműves Dorka Noémi (fotó) hatod éven a tanári szakot végzi, mert mint mondja, csoportjában csak a csomagolástervezőknek sikerült olyan munkát találniuk, amelyet valójában tanultak.
Mások tanárként, grafikusi területen talán eredményesebben jutnak álláshoz, mert Magyarországon pillanatnyilag a cégek nem foglalkoztatnak állandó formatervezőt vagy ötvös tervezőt. Idén mindössze négyen végeztek fémműves szakon, és az ipar nem tudja felvenni őket. Marad tehát külföld, ahová az egyetem különféle ösztöndíjai által könnyen eljuthatnak egy kis tapasztalatszerzésre a hallgatók, illetve kiállításokon megmutathatják tudásukat. Dorka Noémi azonban speciális helyzetben van, mivel szülei szintén ezen a területen tevékenykednek.
Édesanyjának ugyanis ékszerjavító műhelye van, édesapja pedig belső tér kiegészítőkkel foglalkozik, főként rézzel. A Sándor- Palota csillárjai például az ő munkái. Dorka Noémi iskolai feladatai között ékszerek is szerepelnek, de mint mondja, az ékszerviselés kultúrája elveszett, és igazán új ékszereket csak külföldön készítenek. "Nálunk még érezhető az államosítás utóhatása, a régi gépekkel nem lehet igazán forradalmian új dolgokat létrehozni."

Lámpa fújt üveg, krómozott sárgaréz talppal
Rétegekből ragasztott plexi és poliacrilat gyűrű
A fiatal fémműves mindenesetre bíztatónak tartja, hogy egyre több a magán megrendelés, és a kávézók, szállodák, fodrászüzletek szintén maradandóbb, tartósabb dekorációra törekszenek. Dorka Noémi úgy látja, az egyetem életében már megfigyelhető egyfajta generációváltás, mert míg az ő korosztálya némiképp idegenkedett a számítógéptől, a mai elsőévesek már könnyen használják, hiszen a számítógépes grafikai programok ismerete kikerülhetetlen.
A végzősök egyik legnagyobb problémája a megfelelő műhely-és szerszámpark megteremtése. Dorka Noémi a tanítás mellett belső tér kiegészítők (gyertyatartók, korlátok, teríték kiegészítők, virágtartók) készítésével szeretne foglalkozni.