Előtérben az iparművészet - a vizuális kommunikáció

Képző

Aki vizuális kommunikációval szeretne foglalkozni, az elsőként a hirdetés, kiállítás szignalizáció, üzletportálok, illusztráció, könyv és laptervezés, betűtervezés, kalligráfia, komputergrafika tantárgyakkal fog megismerkedni.
A grafikai stúdiumok számtalan lehetőséget kínálnak az egyetem hallgatóinak arra, hogy a grafikai tervezés több ágában fejlesszék tudásukat, vagy szakosodjanak a könyvtervezésre és a tipográfiára. Az animáció grafikai és komputer-animációs feladatokból áll.
Ezt a szakirányt a legnagyobb hazai animációs stúdió a Pannónia Filmstúdió segíti technikailag és szakmailag. A hallgatók filmjei rendszeresen résztvesznek különböző szakmai fesztiválokon Annency-ben, Stuttgartban és Tel-Avivban.
A tanszék ezenkívül tagja az ASIFA és a CARTOON szervezeteknek is. Az alkalmazott fotográfia három fő képzési területet kínál a hallgatóknak. Az alkalmazott fotográfia az építészeti, a tudományos, a divat és hirdetés fotózást jelenti, a riportfotó területéhez tartozik a szociográfia, a dokumentum, és a sajtófotó, végül a harmadik ág a művészfotó, ide soroljuk a színpadi fotót, a kísérleti fényképet, az autonóm riportot, valamint a szubjektív fotót.
A video/AV tantárgy keretein belül a mozgókép csaknem minden jelentős sajátosságával foglalkozhatnak a hallgatók: címek, klipek, TV-csatornák vizuális tervezésével, hirdetésekkel, televíziós szerkesztőségi munkával.

Elek Judit Katalin (fotó) a kevésbé megfizetett művészeti fotózással szeretne foglalkozni, és hogy ezt professzionális szinten tehesse, külföldön is szeretne tanulni.
Mint mondja, a legtöbb fotós végül grafikai pályára téved, vagy átképezi magát és webdesign-nal kezd el foglalkozni. Ő maga is design-menedzser szakon tanul még. Jóllehet az egyetemen évente körülbelül 6-7 fotós végez csak, mégsem könnyű munkát találniuk. Ha valaki pedig mindenáron fényképezni szeretne, a reklámfotóval juthat a legtöbbre. Mármint anyagilag, hiszen ezt nagyon jól megfizetik.
Az is igaz azonban, hogy Nyugat-Európában mindez sokkal tökéletesebb szinten áll, és a kreativitás is nagyobb - fejti ki a fiatal fotós.
Egy fotográfusnak elsősorban jól kell rajzolnia, az egyetemen általános művészettörténeti képzésben részesül, a kelet-ázsiai művészettörténettől kezdve az építészetelméletig.

Laurent
Xmas
Az egyetem egyébként tökéletesen igazodik a mindennapi igényekhez, változásokhoz. Míg régebben 150 grafikusra mindössze három gép jutott, ma már 25 számítógép áll rendelkezésre.
Emellett az eszközök, technikai felszerelés is európai színvonalú, az oktatás pedig szigorúbb, a hallgatóknak magasabb elvárásoknak kell megfelelniük, mint a többi hazai és külföldi egyetemen - árulja el Elek Judit Katalin.
Mindemellett külföldi ösztöndíjak is segítik a szakmai előrehaladást.
A vizuális kommunikáció szakon a grafikusok, a videósok és az animációval foglalkozók itthon is sikerrel járhatnak, de az általános tendencia az, hogy a hallgatók előszeretettel próbálják ki magukat hazánkon kívül is.

Orosz Enikő (fotó) Székesfehérváron művészeti szakközépiskolában alkalmazott grafikát tanult, majd amikor találkozott Szőke András filmrendezővel és megismerkedett a film világával, tudta mit választ, ha a videózásra adja a fejét. Az egyetemre elsőre felvették, igaz, ma egy webdesigner cégnél projekt-menedzser, szórakozásból azért még készít filmeket: animációiban a humor, videóiban a filozofikus témák érvényesülnek.
Mint mondja, a videó szak kiválóan alkalmas arra, hogy kreatívabbá tegye az embert, és sok mindenbe belelásson.
Az egyetemen elkerülhetetlen a többi szakkal való érintkezés: az animációs, grafikai ismeretek pedig szintén felhasználhatók a filmezésben.
Nagyon talpraesettnek kell lennie annak, aki a videózni szeretne, mert az iskolában ugyan kap némi segítséget, de teljesen magára van utalva - mondja Orosz Enikő.
Természetesen pályázatok vannak, és az egyetem szervezésében filmfesztiválokra is készíthetnek anyagokat. A fiatalok ma már számtalan táborban, előkészítőben megismerkedhetnek a filmezéssel, így amikor jelentkeznek az egyetemre már van némi tapasztalatuk, hiszen fogtak már kamerát a kezükben, mégis nehéz bekerülniük.
A videózásnak nincs akkora kultúrája, nem is jelentkeznek túl sokan erre a szakra, a hallgatók létszáma évről-évre csak minimálisan növekszik. A videózás eddig leginkább a kísérletezésről szólt, a jövőben azonban a reklámfilm gyártás felé orientálódik - mondja Orosz Enikő.
A videó szak sorsát nagyban meghatározza majd a számítástechnika, hiszen felmerül a kérdés, szükség lesz-e a továbbiakban például a béta-stúdióra, ha minden digitalizálható.
"Az egyetemen ugyan teljes képet kapunk a szakmáról, hiszen felvételt készítünk, vágunk, hangosítunk, de ha egy tévében vágóként kellene dolgoznom, nem merném vállalni, mert nem érzem magamban a szakmai biztonságot".
Orosz Enikő nem a filmezésből él, de mint mondja, nagyon sok dologra rálátása van, és már csak ezért is megérte. Jelenlegi munkaköre leginkább a szervezésből áll, de kiterjed a nyomdai előkészítésre, a vizuális megjelenítésre is.