Németh Marcell és Szabó Ábel |
Egy szobrász és egy festőművész találkozása, ha úgy tetszik, metszőpontja ez a kiállítás, amelyen mindössze hét festményt és öt reliefet pásztázhatunk végig szemünkkel. A Ludwig Múzeum munkatársa, Hemrik László ügyesen megfogalmazott, ám iskolásan előadott, egészen pontosan felolvasott megnyitó szövege után szabad a pálya, nyakig merülhetünk a kortárs művészetbe.
És valóban, nézzük-nézzük a fém domborművet, szemléljük az ipari tájat, majd egy metróalagutat vizslatunk, amely itt-ott megcsillan metálfényében, és rájövünk, hogy frázisok sokaságából alkotott valamit a fiatal szobrász. Három dombormű is a Belső tér címet viseli, római számjegyekkel ellátva, persze örülünk, hogy legalább címük van, és nem az áll ott, ?Cím nélkül?, mint a legtöbb kortárs műnél. Embert azonban egyik kiállított reliefnél sem fedezünk fel, ebben rejlik a nagy titok, a magába szippantó tér, emberek nélkül, lecsupaszított ambivalencia. Továbbhaladva belekapaszkodunk a villanyoszlopokba, ha csak képzeletben is, de látjuk, ahogy szétkaszabolják az azúrkék eget, drótvázemberekként, egyszóval fantáziálgatunk egy kicsit a hófehér falakra felfüggesztett fémreliefek kapcsán.
Pár lépés csupán, és a fő attrakció mellett, illetve előtt találjuk magunkat, Szabó Ábel a Városközpont elnevezésű fotorealista olajfestményére meredünk, amelyre külön felhívta a látogatók figyelmét Hemrik László, ez ugyanis Kőbánya, a mi kis fővárosunk nyomorlakta területe. Övön aluli lenne összehasonlítani ezt a festményt egy Méhes László által alkotott képpel, pláne egy Audry Flack Szerencsekerékkel, de hiába, mi már csak ilyen konvencionálisak maradunk, ha fotorealizmusról esik szó, itt pedig főként arról, nem csoda, hogy egyből Méhes vagy Flack ugrik be.
És láthatunk pár telefonfülkét is, azokat a bizonyos utcaiakat, amelyek szép lassan eltűnnek a süllyesztőben, mert már csak a hajléktalanok használják lakhelyként. Vagy más miatt, minket nem is ez érdekel, hanem az, miért pont a telefonfülke? Érdemben nem kapunk rá választ, ám az alkotó, Szabó Ábel elhadarja, hogy az irodalom egyáltalán nem ihlette meg, ám az elszomorítja, hogy a részletek felett szinte mindenki elsiklik.