Európai műtárgyfotók Kassák Lajos hagyatékából

Képző

Kassák Lajos a Ma, a Dokumentum, a Munka, majd az Alkotás és a Kortárs című folyóirat szerkesztőjeként 1920-tól csaknem három évtizeden át szinte folyamatosan kapta közlésre magyar és külföldi képzőművészektől a festményeikről, grafikáikról, szobraikról készített és többnyire aláírt fényképfelvételeket. Kassákhoz került többek között a Rosanova-festmény fotója, valamint Alexander Archipenko és Naum Gabo egy-egy, Willi Baumeister öt művének fényképe. Különleges érték az a fölvétel is, melyen a fényképezésre kiválasztott mű mellett látható Willi Baumeister is. Az 1920-as évek első felében Kassák és a bécsi Ma címére érkezett műtárgyfotók másik nagyobb csoportját a weimári Bauhaus mestereinek alkotásairól készült fényképek alkotják. Robert Delaunay alkotásai közül a két alapmű, az Eiffel-torony és a Cirkuláló formák című festmény fényképe jutott el Kassákhoz, Fernand Léger művei közül két 1920 utáni alkotásé. A magyar és román avantgárdisták közötti kapcsolat és együttműködés dokumentuma a Marcel Iancu és Tamás Aladár bukaresti találkozását, továbbá a román építész és képzőművész egyik művét megörökítő fénykép. Kassák műtárgyfotó-gyűjteményében a legnagyobb egyéni kollekciót a saját művekről készült fényképek alkotják. Közülük a korai, a többnyire elveszett vagy lappangó művek fotói érdemelnek különös figyelmet. A kollekció legnagyobb része 1946-tól 1948-ig került az ekkor két folyóiratot is szerkesztő Kassákhoz. Az Alkotás és a Kortárs szerkesztőjéhez érkező küldemények közül önálló sorozatot alkotnak a Párizsban élő magyar származású művészek műveiről - kiváló párizsi fotográfusok, közöttük Rosie Rey és Ergy Landau, továbbá a Budapesten az MTI munkatársaként dolgozó Petrás István által - készített fényképek. Az 1960-as évek műtárgyfotó-anyagában Victor Vasarely Párizsban, a Musée des Arts Décoratifs termeiben kiállított művei olyan felvételeken szerepelnek, melyeken Vasarely és a tárlatot megtekintő Kassák alakja is látható. Az építész Le Corbusier munkásságát a szintén Budapestről elszármazott, évtizedek óta Párizsban élő Lucien Hervé két remek képviseli. A Kassák Múzeum idei kiállítására összeállított kollekciót időrendben a Munka-kör egyik ifjú tagjából világhírű művésszé lett Amerigo Tot 1966-ban érkezett római küldeménye zárja: az a kéziratos ajánlással ellátott fényképfölvétel, melyen az Olaszországban élő mester a műteremben legújabb műve, egy nagy méretű relief előtt látható. A Vasarely és Amerigo Tot közreműködésével készült műtárgyfotók annak az Európának legalább jelképes megvalósulását ígérték, melynek Kassák már az első világháború éveitől egyik kezdeményezője volt. A kiállítás megtekinthető: 2004. március 21. - június 27. A kiállítás helyszíne: Kassák Múzeum, Budapest III., Fő tér 1., Zichy-Kastély