EVA BESNYÖ és KORNIS MIHÁLY a SPINOZABAN

Képző

"A fotográfia nagyasszonya:
Besnyő Éva, Hollandia egyik leghíresebb fotósa. Képei képeslap formájában százezres számban keringenek a nagyvilágban.
Hollandiába, ahol már a háború előtt tekintélyes nevet szerzett, hetven évvel ezelőtt érkezett. Kortársa, személyes ismerőse annak a külföldön nevet szerzett magyar fotós generációnak, amelynek tagjai - többek között-: Kertész, Capa, Brassai."
Besnyő Éva Kornis Mihály
A kiállítás katalógusában Sándor Anna készített interjút a művésszel, ebből idézünk:

- "Hogyan lett Önből, a budapesti, Városház utcai polgárlányból a húszas évek végén fotográfus, amikor ez a szakma akkor még szinte nem is létezett?

Apám jó nevű budapesti ügyvéd volt. Hárman voltunk lányok, s apám mindhármunkat egyetemre szánt. Amikor érettségi után rám került a sor, és apám megkérdezte: melyik egyetemre akarok menni, mondtam, hogy egyikre sem. Tanulni ugyanis nem szerettem. Akkor a sógorom azt mondta: "olyan csinos fényképeket csinálsz, miért nem leszel fotográfus?" Miután a sógorom folyton bizonygatta, hogy igenis ez egy jó szakma, úgy gondoltam, megpróbálom.

Hol lehetett ezt annak idején megtanulni?

- Pécsi Józsefnek volt a Dorottya utcában egy stúdiója, nála tanultam két évig. 1930-ban a tanoncvizsgám után a védett családi környezetből Berlinbe érkeztem.
Berlin akkor olyan volt, mint ma New York, amit apámék nyilván nem tudtak különben biztos nem engedtek volna oda. Ma sem értem, hogy maradtam talpon, s hogy értem el azt, amit elértem
Sok buktató és néhány vicces helyzet után elkerültem egy fotóshoz, aki újságoknak dolgozott, ő teljesen szabad kezet adott. Fotóimat természetesen a saját neve alatt adta el, s ez nekem jó iskola volt. Később már saját nevemmel, a magam munkájából is megéltem, az akkor igen csak izgalmas Berlinben. Életem legizgalmasabb évei voltak ezek.

Balaton, 1931
Bergen, Hollandia 1936
Berlin, 1931
- Kortársai, ismerősei közül több magyar fotográfus futott be külföldön: Kertész, Brassai, Capa és Ön is. Hogyhogy?

- A magyarok nagyon vizuálisak. Kitűnő filmesek és kiváló fotósok. Capa különben nemcsak egy házban lakott velünk a Városház utcában, de együtt is nőttünk fel, s az én hatásomra lett fényképész. Capa, akkori nevén: Fridmann Bandi, állandóan a mi lakásunkban volt, mindhárom Besnyő lányba beleszeretett. Mindig azt tette, amit a Besnyő lányok. Amikor elmentem Berlinbe, ő is megérkezett. Kérdezte, hogy tetszik-e Berlin és a fotográfia, azt feleltem, nagyon. "Akkor én is fotográfus leszek", válaszolta.

- Capa hogyan futott be? Igaz a Trockij sztori?

- Igaz. Trockij 1933-ban Berlinbe jött, s nemigen lehetett öt fotografálni. Bandi ekkor azt mondta: "adjatok egy fényképezőgépet, én megpróbálom lefényképezni". Abban a szállodában, ahol Trockij lakott megfűzött egy szobalányt, aki becsempészte őt abba a helyiségbe, ahonnan lefényképezhette. A fotó ugyan nem volt éles, mert még nem volt jó fotós, de nagy szenzáció lett. Így kezdődött
A háború után New York és Párizs között ingázott, nők jöttek mentek az életében, Ingrid Bergman is nagy szerelme volt évekig. A francia-vietnami háborúba ment tudósítóként, ott rálépett egy aknára, s 1952-ben meghalt. Nagyon fiatal, még negyven éves sem volt. Ám Capa nemcsak nagyon jó fotós volt, hanem kitűnően írt is.

Balaton, 1931
- Egyszer azt olvastam, hogy nem tarja magát művésznek.

- Művészet? Szerintem művészet az, ha ötven év múlva ránézel erre a cigányfiúra, és még akkor is mond valamit."