Fazekas Valéria ?fej-ékszereket" helyez az észtekre - aatoth is északon jár

Képző

A művész egyedi tervezésű, illetve limitált szériás munkáit sajátos ?fej-ékszerekként" fogja fel. Kalap-objektjei nemcsak a dizájn különböző területei, hanem szobrászat és divat találkozását is jelentik. Fazekas Valéria rigai kiállításának címe a TimeTravel arra utal, hogy munkái mind formájukat, mind pedig nevüket tekintve különböző esztétikai és természeti impulzusokból táplálkoznak.
 

aatothfranyo_alkotasa.jpg
aatoth Franyó alkotása

aatoth franyo (művésznevével a katalógusok első helyét célozta meg) műveinek figurái jellegzetes, erős narancssárga háttérből világítanak elő, csak lebegnek a semmiben, körítés nélkül, önmagukban. A művész egy-egy kiemeléssel jelöli meg a lényeget, a 'hallgató' alak szinte csak egy nagy fül, a 'gondolkodó' agyába betekinthetünk, míg az 'ásító' csupa nyelv és fog. Legújabb művei hordozhatnak társadalomkritikai ítéletet és gyakran reagálnak az aktualitásokra, leegyszerűsített formái gyakran a groteszk eszközével hatnak a nézőre.

 
Műveit a világ számos pontján kiállították már, de készített animációs filmeket az ARTE tévécsatornának, és az ő festményei szerepelnek az egyik legismertebb kortárs francia rockzenekar, a Noir Désire több borítóján is. Az ironikus és groteszk történetek alakjai ebben a jellegzetes ?aatoth féle? vörös háttérben bontakoznak ki. Az emberi kapcsolatokat, viselkedés mintákat és jelképeket felvonultató képeken a formák és a figurák a lényegükre redukálva jelennek meg, ugyanis a művész számára nem az elbeszélés a fontos, hanem az asszociációk során létrejövő gondolat, aminek megértéséhez a műveken megjelenő, sokszor önálló életet élő feliratoknak is fontos szerepük van. A képregényszerűen kibontakozó apró történetek valamilyen jelenség példázatszerű átirataiként is értelmezhetők, ahol mind a blöff, mind a szándékos meghökkentés egyaránt alkalmazható a kritika megfogalmazása érdekében.
 
A kiállítás az Intézet Galériájában szeptember 17-től október 11-ig látható.