Fejedelmi porcelánkiállítás fényűző díszletek között a Zwingerben

Képző

drezda_zwingerporcelanmuzeum_meisseniporcelanok_k_epa20100331143.jpg
 Meisseni porcelánok a megújult múzeumban
 
(MTI) - Bőr, selyem, lakk, arany, kristály: csak a legnemesebb anyagokat használták fel a kínai és japán főúri porcelánokat bemutató, új kiállításhoz. "Ezek már a XVIII. század luxustermékei voltak, arra hivatottak, hogy ragyogást vigyenek a fejedelmi udvarokba" - mondta Ulrich Pietsch, a múzeum igazgatója.
   
A világon egyedülálló gyűjteménynek Peter Marino New York-i építész és ipari formatervező 650 négyzetkilométeren, három káprázatos kiállítótermet alakított ki. Az állandó tárlat rekonstrukciója fél éven át tartott és 2,4 millió euróba (körülbelül 635 millió forintba) került.
   
drezda_zwingerporcelanmuzeum_johannjoachimkandler_meisseniporcelanszobra_k_epa20100331144.jpg
 Johann Joachim Kaendler porcelánszobrát nézi egy látogató

A tányér- és edénykészletek, vázák, valamint részben életnagyságú madár- és állatszobrok ezentúl barokkos gazdagságban élvezhetők: a Japánból és Kínából származó porcelánok a déli boltíves galériában az eddigi posztmodern állványok helyett most aranyozott barokk konzolokon állnak. A hosszú galériában a türkiz porcelán a bíborlila fal előtt szintén pazar látványt nyújt. A legtetszetősebb átalakuláson mégis az eddig puritán "állatos terem" ment át: itt a falakat festett és nyomott bőrtapétákkal borították. Ezeket XVIII. századi minták alapján a párizsi Meriguet műhelyben készítették, amely már XIV. Lajos francia királynak is dolgozott. Előtte aranyozott konzolokon Johann Joachim Kaendler meisseni porcelánból készült madárplasztikái láthatók. Ezenfelül két kínai hatást keltő baldachin és egy rácsos, 5 méter magas pavilon vonzza a tekintetet padogatetejével és porcelánharangjaival. Mindegyik egy-egy aranyozott szikladarab felett ível át, amelyen meisseni állatszobrok állnak. Ebben a teremben állították ki az észak-rajna-vesztfáliai Jutta és Kurt Saalfeld magángyűjteményének darabjait is.

   
"Olyan volt ez nekem, mint egy álom" - mondta Marino. A felkérés, hogy alakítsa ki a "legmesésebb porcelán" otthonát, mélyen szíven ütötte, "hihetetlen kiváltság és megtiszteltetés" volt számára - tette hozzá. A drezdai állami művészeti gyűjtemények főigazgatója, Martin Roth reményét fejezte ki, hogy a későbbiekben is együttműködhetnek az excentrikus ipari formatervezővel.
   
Pietsch múzeumigazgató szerint az új állandó kiállítás egy "porcelánkastély" ötletét tükrözi, amelyet a mostani kormány tervei szerint a Japán Palotában alakítanának ki. Erről álmodott már Erős Ágost is, aki bámulatos környezetben akarta ott kiállítani kínai, japán és meisseni porcelánjait. A megvalósítás azonban elsikkadt, mert halála után megszűnt a lelkesedés a "fehér arany" után. Az elnevezés arra utal, hogy Európában a meisseni királyi manufaktúrában egy Friedrich Böttger nevű alkimistának sikerült először kemény és jó minőségű porcelánt előállítania, olyat, amely hasonlított az addig Kínából importált, nagyra becsült porcelánra.