A március 11-én Madridban elkövetett robbantást 11M-nek nevezték el, akárcsak a most felavatott emlékművet. A 11M Spanyolország történetének legnagyobb terrortámadása volt. Az Európai Parlament tavaly március 11-ét a terrorizmus áldozatainak európai emléknapjává nyilvánította.
A műemlékállítás első spontán előzménye volt, amikor a robbantás helyszínén a városlakók üzeneteket helyeztek el; később Madrid egyik parkjában erdőt ültettek, melyet az Elpusztultak erdejének neveztek el.
A robbantás helyszínén lévő emlékmű egy hatalmas, dőlt üveghenger, amely szimbolikusan 11 méter magas. Belépve a hengerformájú szobor belsejébe, az emlékező az "Azúr üresség" elnevezésű térben találja magát, ahol az égbe nyúló falakon azok az üzenetek olvashatók, amelyeket a túlélők, családtagok, városlakók írtak az áldozatoknak a merénylet első napjaiban. Az alkotás zárt, belső tere elmélyülésre, kontemplációra szólítja fel a látogatót, a magas kék tér - mint egy földi üzenetekkel teleírt mennybolt - a remény, a hit kifejezése.
A FAM stúdió, amely az emlékművet létrehozta, Esaú Acosta, Raquel Buj, Miguel Jaenike, Manu Gil-Fournier és Pedro Colón de Carvajalel építészekből áll. A 2002-ben alakult építészstúdió számos díj nyertese, több városi épület, köztük a tenerifei kulturális központ létrehozója. A FAM stúdió 2004. novemberében nyerte meg az idén felállított emlékmű pályázatát.
A felejtés legyőzésére állított emlékművet vasárnap, március 11-én délben avatta fel a spanyol királyi pár, Zapatero miniszterelnök, a kormány és a parlament képviselői jelenlétében. A meghívottak közt, akik az avatáson az emlékmű belső terébe is beléphettek, ott volt az a több mint ezer család, akiket a robbantás közvetlenül érintett.
Bár az emlékmű avatás szemlélődés és elmélyülés, a halottakra való emlékezésé pillanata volt, a Spanyolországban lévő politikai feszültségek itt is kitapinthatóak voltak - írta az El País című országos napilap. Az ünnepségen egy áldozat családtagja a kormány ellen tüntetett.
Az avatáson egyetlen beszéd sem hangzott el. A leleplezést követően öt perc néma csend után megszólalt a katalán csellóművész, Pau (Pablo) Casals "Madárdal" című, egyetlen csellóra írt műve, melyet Antonio Martín Acevedo adott elő.