Felületköltészet
Az ötvenes évek szocialista gépgyárának mikrokörnyezete jelenik meg első fotóin. Összefirkált falak, egy családi fotó az öltöző ajtaján, bögre, szerszám, forrasztószemüveg, a forrasztáshoz alátétnek használt öreg deszka. Sérült felületek, fragmentek. Egy vasesztergályos csöndes szemlélődése, ahogyan rögzíti az életének mindennapos terét. Ivo Precek gyermekként élte át a háborút, majd a csehszlovák nehéziparban szocializálódott, egy történelmi morva városban, ahol a Habsburg-birodalom hajdani fénye még mindig nem kopott el teljesen. Képein átsüt a térlátás, a kompozíció ösztönös tehetsége, a textúra apró részleteinek költői megfogalmazása. Ilyen fotókat csak az tud készíteni, aki együtt él ezzel a lepusztult, lélekölő környezettel. Nem rátalál a témára, hanem belülről hozza a felszínre.
Alternatív történelem rajzolódik ki Precek fotóin, s ez hirtelen, 1968 után megváltozik: emberekkel lesz teli. De mintha ezek a figurák is tárgyszerepbe szorultak volna, az állami ünnepen tűzijátékot bámuló tömeg nem mutat egyedi vonásokat, a babakocsi műanyag ablakának nyomódó csecsemőarc, az egyetlen szembeforduló, annál inkább. A '70-es években készített olyan montázst is, amelyen világháborús csapatok és sétáló családok osztoznak a képen, vagy sétálók közé egyenruhás osztagok ékelődnek.