Fényképészetnek festészet, festészetnek fényképészet

Képző


minyoszert_varosivillamosakanyarban_nessimgaleria.jpg
Minyó Szert: Városi villamos a kanyarban (2008)
Minyó Szert Károlyt (művésznevén Minyó Szert) különleges neve szinte predesztinálja arra, hogy művészete se legyen éppen szokványos. Az Újdelhiben született képzőművész a hetvenes évek elején folytatott fényképészeti tanulmányokat, később pedig a fotográfia és a festészet határán mozgó, egyéni látásmódú alkotásaival hívta fel magára a figyelmet. A Nessim Galériában megrendezett kiállítását Rózsa T. Endre művészettörténész nyitotta meg, aki elsősorban az alkotó érzékeny látásmódját, emellett az iróniára és humorra, a tréfás felhangra való hajlamát hangsúlyozta. Jól példázza ezt, hogy Minyó Szert egyik képének az Etyekre Pátyon át címet adta, de a jelenlegi kiállításcím, a 12 bagatell hasonlóan ötletes, és egyben elgondolkodtató is. Rózsa T. Endre hozzátette: a bonyolult és asszociatív címadás mindig is jellemző volt Minyó Szertre.
 
A tárlat képei tökéletesen idomulnak az olykor rejtélyes címekhez, egyfajta misztikus, elmosódott világot tárnak elénk, kortárs alkotás létükre sokszor letűnt korokat idéznek. A cím és a kép közt létrejövő feszültség újabb értelmezési dilemmákat vet fel: "Mindenki másnak látja ezeket, mindenkit elolvasnak ezek a képek" - tette hozzá a művészettörténész. A humort és szorongást sem nélkülöző művek világát a művészettörténész Franz Kafkáéhoz hasonlította, hiszen annak idején Kafka és hallgatósága is nagyokat derült az író által megírt abszurd helyzeteken; "az más kérdés, hogy azóta az arcunkra fagyott a mosoly" - mondta. Egyedi látásmódja és munkáinak performansz jellege miatt Erdély Miklóshoz és Hajas Tiborhoz hasonlította a képzőművészt.
 
Minyó Szert élőben is megmutatta, hogy is néz ki a valóságban egy "fénykerékpározás": a kiállított tizenkét bagatellhez a közönség előtt "kerékpározta" a helyére a tizenharmadikat. A fénybicikli segítségével - amelyből a művész folyamatos pedálozással generál fényt - a fényképezés mint esemény is megjelenik: pár percre a galéria sötétbe borul, csak a jól ismert vörös fény világít, megteremtve a fotólabor illúzióját. Az illékony emulziós technikával készült képek tulajdonképpen hagyományos fotográfiai módszerrel, de művészi látásmóddal, performansz jelleggel készülnek. A képzőművész elmondta, ezáltal szeretné élővé tenni a közönséggel a kapcsolatot. Művei egyediségének garanciája a két művészeti ág határán való mozgás, ahogy Rózsa T. Endre megfogalmazta: "Fényképészetnek festészet, festészetnek fényképészet". A kiállítás november 6-áig tekinthető meg a Nessim Galériában.