(MTI) - Mint azt Bendzsel Miklós, a Magyar Szabadalmi Hivatal és a Magyar Formatervezési Tanács elnöke a hétfői díjátadót megelőző sajtótájékoztatón felidézte, a magyar vállalkozói kultúrában a formatervezést, az ergonómiát csupán értékfokozónak, "külcsínnek" tartják, nem pedig "a funkcionalitást gazdagító" tevékenységnek. Az elnök hozzátette: "sopánkodás helyett" alapították a két kategóriában kiosztott, 1-1 millió forintos díjat, amelyet idén a Tungsram Schréder Kft.-nek, illetve a Műcsarnoknak ítéltek oda.
Bendzsel Miklós kiemelte: 58 céget neveztek a díjra, amelyből 48 vállalta az "átvilágítást"; a vizsgálattal a szakemberekből álló zsűri a többi közt arra volt kíváncsi, hogy az adott vállalat vezetése mennyire integrálja a designt a saját tervezési folyamataiba, illetve erőforrásai hány százalékát használja fel formatervezésre. Bendzsel Miklós sajnálattal állapította meg, hogy a nevezett cégek mintegy 80 százaléka budapesti volt, hozzátette ugyanakkor, hogy a jelöltek üzleti sikereik jelentős részét a "modern, megújulni képes attitűdnek" köszönhetik.
A Magyar Formatervezési Díj pályázatára a korábbi éveknél több, összesen 262 pályamunka érkezett - mondta Pohárnok Mihály, a zsűri elnöke, aki kiemelte, hogy a legnagyobb növekedés - mintegy 70 százalékos - a termék kategóriában volt tapasztalható.
Idén a Magyar Formatervezési Díjat termék kategóriában az Anyscan - Három modalitású orvosi berendezés kapta, amelyet Bendzsel Tamás tervezett. A zsűrielnök kiemelte a termék "betegbarát" kialakítását, valamint a technikai újításokat. Szintén termék kategóriában díjazták a Je Suis Belle divattervező párosát, Dévényi Dalma Almát és Kiss Tibort, akik a 2009-2010 őszi/téli kollekciójukért kapták az elismerést.
Terv kategóriában az Escart elnevezésű elektromos közlekedő és szállító eszköz nyert, amelyet Lenkei Balázs és Dőry Zsófia tervezett. A zsűri itt elsősorban az ésszerű funkciótársítást díjazta.
A zsűri vizuális kommunikáció kategóriában Kiss Zsombor Krisztián Merész fotó arculata című pályaművét választotta - "mindenre kiterjedő, konzisztens arculata" miatt - győztesnek.
Diákmunka kategóriában Görömbei Luca nyert Építészeti üvegelemek című munkájával, amelyet "bravúrossága, fennköltsége" miatt díjazott a zsűri. Szintén diákmunka kategóriában kapta meg a rangos elismerést Nagy Krisztina, aki Pilop című munkájával diszlexiás gyerekeknek készített játékot.
Illéssy Lenke Ille-Olla - Kismamaruházat című pályaművének ítélték a Magyar Formatervezési Tanács különdíját; a zsűri a kollekció darabjainak játékosságát, humorát, illetve érdekes formavilágát, komfortosságát emelte ki. A Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal különdíját a Corvus Racer egyszemélyes műrepülő készítéséért Voloscsuk András kapta. A tervező a gépet Bessenyei Péter műrepülőnek alkotta, felhasználva a versenyző észrevételeit is.
Kovács György Bőrkesztyű csomagolás és arculat című pályaművét az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) Felsőoktatási Szakállamtitkársága ismerte el különdíjjal, míg Maurer-Klimes Ákos, Kucsera Péter, Ivánka András Rudolf és Ivánka Katalin az OKM Kulturális Szakállamtitkárságának Különdíját kapta meg SeeYou (Síremlék) című művéért. A zsűri ez utóbbinál a mű "filozofikus egyszerűségét" emelte ki.
Az OKM az idén egy életműdíjat is kiosztott: ezzel Király József Kossuth-díjas belsőépítész munkásságát ismerték el.
Bendzsel Miklós a Design Menedzsment Díjról szólva megjegyezte: az elismerés odaítélése kapcsán felmerült észrevételeket, ajánlásokat Varga Istvánnal, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetőjével is megosztja majd. Mint azt elmondta, a Deák téri Design Terminál jövőjét is szeretné megbeszélni a miniszterrel. "Az épület 2006 óta tart a műszaki átadás állapotában, és pusztul. Egy végkielégítésnyi összegből kulcsra készre lehetne hozni" - mutatott rá az elnök, aki szerint a "kirakat szerepet betöltő" épületre 2010-ben, amikor Pécs Európa egyik kulturális fővárosa lesz, illetve 2011-ben, amikor Magyarország tölti be az Európai Unió soros elnöki tisztét, nagy szükség lesz.
Bendzsel Miklós ezenkívül szeretné elérni, hogy legyenek kifejezetten az "ergonomikus fejlesztésekre, a design szektorra" kiírt pályázatok, valamint szeretné felhívni a miniszter figyelmét arra: a gazdaságfejlesztéshez fontos, hogy a formakultúra hangsúlyosabb szerepet kapjon az oktatásban, például a közgazdász- és menedzserképzésekben. "Például öt-hat éve próbálkozom, hogy a közbeszerzési törvény kötelező mérlegelési szempontjai között szerepeljen a környezettudatosság és design is" - tette hozzá.
A díjazott alkotásokat és a többi pályaművet a nagyközönség keddtől egészen november 22-ig láthatja az Iparművészeti Múzeum földszintjén.