- Értek minket meglepetések, de nem akkorák, mint amekkorákra számítottunk - mondja a dunaújvárosi biennálé első rostája után az Alapítvány a Kortárs Fotográfiáért főtitkára, Rajcsányi Artúr. Akikről ugyanis azt gondolták, egyelőre felfedezetlen tehetségek, azokról általában kiderült, jó néhány fórumon szerepeltek már. Olyan pályázó pedig csak kevés akadt, aki valóban a teljes ismeretlenségből jött, és egyöntetűen hódított volna. - Igaz, jelentkezett néhány amatőr, akikben a zsűritagok közül többen is láttak fantáziát - teszi hozzá Rajcsányi. És elmondja a biennále gyorsmérlegét: százhúsz beérkezett pályázat, ebből ötvenöt kiállításra érdemes anyag, nyolc meghívott külföldi - többek között cseh, román, török és lengyel -fotóművész, kilenc helyszín, tizenkét kiállítótér. A summa: elégedettek.
Igaz, a pályázat meghirdetésekor beígért portfólió-konzultációk megszervezésére - ahogy Rajcsányi mondja - egyszerűen nem maradt már szabadgyökük. Így a kiállító fiatal művészeknek idén le kell mondaniuk arról, hogy galériatulajdonosokkal, kurátorokkal vagy kritikusokkal üljenek egy asztalhoz, és bemutatkozásképpen átlapozhassák előttük a korábbi munkáikból összeállított albumot. Többi vállalását viszont teljesítette a két szervező: lett katalógus, műsorfüzet, amely a nem dunaújvárosi látogatókat is segíti majd a helyszínek és a kiállítók közötti eligazodásban. Ugyanebben a brosúrában találhatók azok a szavazócédulák, amelyeket a biennálé központjában, a Kortárs Művészeti Intézetben felállított szavazóládába dobhat mindenki, aki beleszólna a közönségdíj sorsába.
Ezt - a szemle nemzetközi zsűrije által kiosztott két díjjal együtt - május 19-én, a biennálé szakmai napjának estéjén hirdetik ki, a Dunaújvárosi Főiskola nagy előadójában. Itt délután többek között arra vállalkoznak majd az ififotósokkal együtt a zsűritagok és a meghívott szakmabeliek, hogy Pfisztner Gábor szakíró előadása alapján megtöltsenek tartalommal egy, még alakulófélben lévő fogalmat, az új dokumentarizmust.
- Épp ez a műfaj volt túlsúlyos az idei pályázati termésben, persze szerepeltek klasszikus összeállítások is, panorámaképek, fotóesszék, lyukkamerás felvételek. Utóbbiakat nem véletlenül költöztettük a Bartók Kamaraszínház aulájába. A műfajokat igyekeztünk a befogadó helyek hangulatához pászítani - magyarázza Rajcsányi, aki reméli, hogy nemcsak a szakmai zsűri, a közönség is végigjárja majd az összes helyszínt, mielőtt dönt. A százötvenezer forintos fődíjról, a biennálé felfedezettjének járó külön elismerésről és a közönségdíjról.
Fotóhelyek és fotósnevek
Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza (Bartók tér 1.): Halász Gabi, Dezső T. Tamás, Telek Balázs.
Corner Cafe (Dózsa György tér 2.): Kapolka Gábor.
Dunaújvárosi Főiskola (Táncsics Mihály utca 1/a.): Huszár Judit, -Z-, Simonyi Balázs.
Intercisa Múzeum (Városháza tér 4.): Czigány Ákos, Horváth Bence, Lévai Katalin, Molnár Zoltán (Múzeum udvar), Papp Nikoletta, Sárközi Péter, Szűcs Enikő, Tikos Dóra.
Junior Kávézó (Táncsics Mihály utca 3.): Deák Andrea, Fazekas István.
Kortárs Művészeti Intézet (Vasmű út 12.): Barakonyi Szabolcs, Elek Judit, Ember Sári, Erdei
Krisztina, Erdős Gábor, Fabricius Anna, Fekete András, Flohr Zsuzsa, Garami Richárd, Hangay Enikő, Hartyányi Norbert, Hermann Ildi, Kaszás Tamás, Petren Anett, Puklus Péter, Schikowski Alex, Szász Lilla, Sziládi Mónika.
Kortárs Művészeti Intézet Pincegalériája: László Levente, Krajnik István, Mátray Péter, Mohácsi Ildikó, Váradi Viktor, Várhegyi György.
Munkásművelődési Központ - Folyosógaléria (Apáczai Csere János utca 11.): Mucsy Szilvi, Rajcsányi Artúr, Szuhay Gergely, Tóth Balázs, Váradi Viktor.
Széchenyi Gimnázium - Szivacs Galéria (Dózsa György út 15/a.): Bán Krisztián, Dósa Kinga, Fehér Katalin, Koleszár Adél, Kovács Milán, Porkoláb Zsófi.
3 Király Söröző (Kenyérgyári út 2.): kiállítók: Dallos Ádám, Kerekes Gábor 75, Taskovics Dorka.